tisdag 19 oktober 2021

Nominerade till Augustpriset 2021

Fotografi: Andreas Sundbom

Då är det klart vilka böcker som blivit nominerade till Augustpriset 2021. Jag roade ju mig med att gissa vilka titlar jag trodde på, och nu kan jag konstatera att mina spekulationer gick sådär... Jag lyckades bara pricka in en enda av de nominerade i den skönlitterära klassen, och jag insåg samtidigt att tre av de nominerade var böcker jag hade som kandidater men i sista stund tog bort. Så kan det gå. Bland barn- och ungdomsböckerna lyckades jag med tre av mina gissningar, så det gick ju lite bättre, men i fackboksklassen kammade jag noll.

De här böckerna blev nominerade:


Årets svenska skönlitterära bok

  • Eufori. En roman om Sylvia Plath, Elin Cullhed, Wahlström & Widstrand
  • Återliv. Med Skapelsen och Kvällens frihet, Kjell Espmark, Norstedts
  • Europa, Maxim Grigoriev, Albert Bonniers Förlag
  • När vi var samer, Mats Jonsson, Galago
  • Singulariteten, Balsam Karam, Norstedts
  • Den svarta månens år, Ellen Mattson, Albert Bonniers Förlag


Årets svenska fackbok

  • Judarnas historia i Sverige, Carl Henrik Carlsson, Natur & Kultur
  • Dante – den förste författaren, Anders Cullhed, Natur & Kultur
  • Dolda gudar. En bok om allt som inte går förlorat i en översättning, Nils Håkanson, Nirstedt/litteratur
  • Knäböj, Sara Martinsson, Weyler förlag
  • Mönstersamhället, Anneli Rogeman, Natur & Kultur
  • Tyrannens tid. Om Sverige under Karl XII, Magnus Västerbro, Albert Bonniers Förlag


Årets svenska barn- och ungdomsbok

  • Furan, Lisen Adbåge, Rabén & Sjögren
  • Himlabrand, Moa Backe Åstot, Rabén & Sjögren
  • Ett rum till Lisen, Elin Johansson, Ellen Svedjeland & Emma AdBåge, Rabén & Sjögren
  • Om du möter en björn, Malin Kivelä, Martin Glaz Serup & Linda Bondestam, Förlaget
  • Nattkorpen, Johan Rundberg, Natur & Kultur
  • Min mamma är snabbare än din!, Emma Virke & Joanna Hellgren, Lilla Piratförlaget


Just nu är jag mest sugen på att läsa Balsam Karams Singulariteten.

6 kommentarer :

  1. Jag vågade ju inte gissa alls, så jag tycker att du gjorde bra ifrån dig. Kan konstatera att jag bara läst en enda av de nominerade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte läst en enda av de skönlitterära böckerna eller fackböckerna, men har i alla fall läst fyra av de nominerade barn- och ungdomsböckerna. Kul att få tips!

      Radera
  2. Svar
    1. Så spännande! Det skulle jag också vilja göra!

      Radera
  3. Eufori och Den svarta månens år har jag läst. Rekommenderas! Singulariteten har jag reserverat på biblioteket och Dolda gudar har jag köpt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ville gärna läsa både Eufori och Den svarta månens år!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...