söndag 17 oktober 2021

Augustspekulationer


På tisdag får vi veta vilka böcker som är nominerade till 2021 års Augustpris. Kraven för att en bok ska kunna bli nominerad är att den ska vara skriven på svenska och vara utgiven mellan 19 oktober 2020 och 17 oktober 2021. Sex böcker i tre olika kategorier väljs ut och jag tycker som vanligt det är kul att försöka gissa vilka titlar det blir. Ibland prickar jag in några av böckerna, men oftare blir det inte alls som jag tänkt.

I år tror jag att de här kan bli nominerade till Årets svenska skönlitterära bok:

  • Löpa varg av Kerstin Ekman
  • Singulariteten av Balsam Karam
  • Hunter i Huskvarna av Sara Stridsberg
  • Två pistoler av Klas Östergren
  • Stöld av Anne-Helén Laestadius
  • Är det barnen, baby? av Kristofer Folkhammar

Till Årets svenska barn- och ungdomsbok tror jag på de här böckerna:
  • Vitvivan och Gullsippan av Pija Lindenbaum
  • Prinsen av Porte de la Chapelle av Annelie Drewsen
  • Himlabrand av Moa Backe Åstot
  • Furan av Lisen Adbåge
  • Min mamma är snabbare än din! av Emma Virke och Joanna Hellgren
  • Didi och Gogo väntar på bussen av Anna Höglund

Till Årets svenska fackbok är det mycket svårare för mig att gissa, men här kommer ändå ett förslag:
  • Världen väntar mig : Birgitta Stenberg, lusten och litteraturen av Paul Tenngart
  • En vacker dag av Tomas Bannerhed
  • Jag vill skriva sant : Tora Dahl och poeterna på Parkvägen av Jesper Högström
  • Tills alla dör av Diamant Salihu
  • Sammetsdiktaturen : motstånd och medlöpare i dagens Ryssland av Anna-Lena Laurén
  • Hatet mot judarna av Sanna Sjöswärd och Björn Wiman

Vilka böcker tror du finns bland årets nominerade?

8 kommentarer :

  1. Jag har inte läst någon av dessa böcker, men Stöld står på läslistan.

    SvaraRadera
  2. dina gissningar ligger nog ganska nära sanningen.

    SvaraRadera
  3. Vilken skönlitterär bok hoppas du ska vinna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju tyvärr inte hunnit läsa så mycket ur den aktuella utgivningen, men baserat på favoritförfattare så hoppas jag antingen på Kerstin Ekman eller Sara Stridsberg!

      Radera
  4. Jag är dålig på att läsa nyutkommen svensk litteratur. Jag går lite på vad som finns på SvDs topplista, där man både tagit hänsyn till försäljning och kritikeromdömen. Löpa varg och Stöld har jag läst och Stridsberg och Östergren finns på läslistan. Vitvivan och Gullsippan har jag faktiskt hemlånad, men har inte hunnit läsa än. Tills alla dör är den enda jag läst av fackböckerna. Jag hade En vacker dag på TBRn förra månaden, men hann inte med den, och Jag vill skriva sant finns på läslistan. Övriga böcker har jag verkligen noll koll på. Det ska bli väldigt spännande att se vilka det blir, jag har sett fram emot det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker också det är kul att se vilka det blir!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...