måndag 6 november 2023

Oktober 2023

Det blev inte många böcker lästa i oktober - faktiskt bara två stycken. Jag läste diktsamlingen Hösthorn av Erik Axel Karlfeldt och kunde därmed bocka av ännu en författare på listan över Nobelpristagare. Snart tänker jag mig att läsa den allra senaste vinnaren också - jag har lånat hem Jon Fosses Trilogin från biblioteket, så den ligger och väntar på mig.

Den andra boken jag läste under månaden var The Shipping News av Annie Proulx, som vi ska diskutera i bokcirkeln nu i veckan. Jag har läst boken en gång för flera år sedan, och mindes faktiskt mycket nu när jag läste om den. Boken är skriven på en rätt speciell prosa, lite korthuggen men med en alldeles särskild rytm och ett fantastiskt bildspråk. Det tar ett tag att komma in i, men sen tycker jag verkligen om det. På något sätt tycker jag det passar ihop med skildringen av Newfoundlands karga och ogästvänliga landskap, dit Quoyle flyttar tillsammans med sina två döttrar och sin faster. Efter ett tragiskt äktenskap och dessutom fruns dödsfall i en olycka, får den försiktige Quoyle chansen att starta ett nytt liv. Även om det tar ett tag för honom att komma på rätt köl igen.

Vad gjorde jag då istället för att läsa under oktober månad? Jo, till exempel tillbringade jag en vecka i Porto på ett utbyte för högskolebibliotekarier. Då passade jag också på att besöka en alldeles fantastisk bokaffär, Livraria Lello:






2 kommentarer :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...