söndag 8 september 2024

Augusti 2024

Augusti var en ganska blygsam läsmånad, men jag ägnade ändå mycket tid åt litterära ting, eftersom jag hade förmånen att tillbringa en vecka i Oxford på en litteraturkurs om systrarna Brontë.


På kursen fokuserade vi på Charlotte Brontës Jane Eyre, Emily Brontës Wuthering Heights, och så Anne Brontës The Tenant of Wildfell Hall som var den av romanerna jag läste under augusti månad. Annes böcker är skrivna i en mer realistisk tradition, medan de andra två romanerna är mer gotiska, vilket jag får erkänna tilltalar mig mer. Samtidigt kan man säga att Annes roman kanske var den mest modiga, eftersom den handlar om en kvinna som tar sitt barn med sig och flyr från sitt äktenskap, ett ställningstagande som var närmast otänkbart på den tiden. 

Bara att befinna sig i Oxford med alla sina litterära kopplingar är en ren fröjd. På Christchurch College där jag bodde var Alice in Alice i Underlandets verkliga förlaga dotter till The Dean, Lyras bänk från Philip Pullmans universum står i Oxfords botaniska trädgård, i staden finns länkar till Tolkien, CS Lewis och många andra. 

Också att bo på ett college och vistas i de historiska miljöerna är en fantastisk upplevelse (här finns ju också kopplingar till Harry Potter):


Det blev inte bara fokus på Oxford under månaden, även om det nästan känns så. Temat i Novellresan 2024 var 1800-talets London, så även om jag höll mig kvar i England förflyttades läsningen till huvudstaden. Jag hann inte riktigt med de noveller jag tänkte mig, men här kan du läsa om de som blev lästa, exempelvis två om Sherlock Holmes.

Månadens sista bok blev The Call of the Wild av Jack London, den allra sista boken i bokcirkelns tema om djur. Jag gillar den här korta men riktigt spännande boken om hunden Buck, som tas ifrån sin behagliga tillvaro på en farm i Kalifornien och får ett hårt uppvaknande som slädhund i ett arktiskt landskap.

Efter att jag kom hem från Oxford började jag direkt läsa Philip Pullmans La Belle Sauvage, som utspelar sig när Lyra bara är en bebis, innan händelserna i Pullmans briljanta trilogi The Northern Lights. Det gick alltså inte så bra att slita sig från Oxford. 

Boken inleds med en beskrivning av The Trout i Wolvercote där huvudpersonen Malcolm Polstead bor och arbetar på föräldrarnas pub. Också Godstow Abbey och Port Meadow är viktiga platser i romanen, och jag är glad att jag också hann med en vandring dit en eftermiddag under min Oxfordvecka:




3 kommentarer :

  1. wow, vilken vecka! Härligt läsa litteratur som man känner igen.
    Vi har nog varit i Harry Potters matsal, sett Hogsmeade på filmen och andra detaljer (hälsade även på Harry Potter med barnbarn i London, köpte skoluniform till henne, flitigt använt).

    Vi såg en skulptur av Hattmakaren i trä på stranden i Llandudno i Wales
    där Lewis Carroll skrev 1865 på hotellet där vi bodde.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns så många spännande resmål med kopplingar till böckernas värld! Llandudno skulle jag gärna besöka, eller nåt annat resmål i Wales.

      Radera
  2. "min" reseledare undrade om jag har några reseönskningar?
    Resa hos författare, litteraturresa, sa jag.

    En kul bok: På spaning efter kända författare : Brittiska öarna & Norden.
    https://hannelesbibliotek.blogspot.com/2018/11/pa-spaning-efter-kanda-forfattare.html

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...