fredag 21 augusti 2020

Litteraturpristolvan: Hägring 38 av Kjell Westö

 

När jag kom till Sveriges Radios romanpris i Litteraturpristolvan kändes det som ett enkelt val att låna hem Kjell Westös Hägring 38. Jag har nämligen länge tänkt jag skulle läsa mer av författaren.

Och jag blev verkligen inte besviken. Jag blev riktigt förtjust i boken, av många anledningar.

Hägring 38 utspelar sig i Helsingfors år 1938. Tidspunkten är viktig eftersom de yttre världsliga händelserna påverkar huvudpersonernas liv i det lilla. I Europa är det oroligt, Hitler har tagit makten och nationalistiska tankar sprider sig, till viss del också i Finland. Här minns man dessutom grymheterna i inbördeskriget 1918 mellan de röda och de vita, och de efterföljande åren där många av de röda sattes i fångläger.

Mot denna fond skildrar Westö sina intressanta huvudpersoner. Claes Thune är advokat och driver en byrå, först ensam och sedan tillsammans med sin systerson som visar sig ha helt andra politiska åsikter än Thune. Det blir intressant hur de olika personerna i romanen resonerar kring andan som växer fram i Europa, särskilt spännande eftersom de ju inte som vi, kan veta vad som faktiskt ska komma.

Meningsskiljaktigheterna blir också tydliga i Onsdagsklubben, ett diskussionsforum som består av Thune och några av hans gamla vänner. Thune börjar alltmer känna att Onsdagsklubben kanske har spelat ut sin roll, men än så länge fortskrider mötena. En annan svårighet med klubben är att en av medlemmarna är Thunes före detta frus nye älskare - Thunes tankar kring äktenskapet med Gabi är en annan framträdande del i romanen.

I början av romanen har Thune anställt en ny sekreterare. Fru Wiik är duglig om än hemlighetsfull med varför hon lämnade sitt förra arbete och sökte arbete hos Thune. Läsaren får också följa Matilda Wiiks tankar och efterhand avslöjas det svåra hon varit med om.

Jag tycker väldigt mycket om Westös huvudpersoner. De är på alla sätt komplexa, med både styrkor och svagheter, och mot den historiska fonden ställs deras personligheter på sin spets. Jag tycker också om att läsa om Helsingfors, en stad jag gärna läser mer om och gärna skulle besöka i verkligheten också.

Nu ser jag fram emot att läsa fler av Westös romaner, och varför inte Tritonus som släppts alldeles nu i dagarna.


Titel: Hägring 38
Författare: Kjell Westö
Utgivningsår: 2013
Förlag: Albert Bonniers
Antal sidor: 296


2 kommentarer :

  1. Westö har jag läst ett par böcker av och jag vill gärna läsa mer. Hägring finns i min läslista. Tack för recensionen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod! Han aspirerar definitivt på platsen som en ny favoritförfattare hos mig.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...