onsdag 29 december 2021

10 största läsupplevelserna 2021


Året är snart slut och det är dags att summera de största läsupplevelserna. Som vanligt består min lista inte bara av böcker som kom ut under 2021, utan helt enkelt sådant jag läste och gillade under året som gått. Titlarna står utan inbördes ordning.

  • Löpa varg av Kerstin Ekman
  • Shuggie Bain av Douglas Stuart
  • Vänligheten av John Ajvide Lindqvist
  • Tritonus av Kjell Westö
  • Beckomberga: Ode till min familj av Sara Stridsberg
  • Minnet av vatten av Emmi Itäranta
  • The Bone People av Keri Hulme
  • Den sista migrationen av Charlotte McConaghy
  • Stöld av Ann-Helén Laestadius
  • Djur av Lise Tremblay
Vilka var dina favoriter under 2021?

12 kommentarer :

  1. Kul att se! Vi valde nästan samma rubrik, ser jag, men mina tolv bästa böcker är helt andra än dina. "Löpa varg" har jag verkligen sett fram emot och är helt säker på att jag kommer att tycka om - men har inte hunnit läsa den. "Vänligheten" borde också tilltala mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är alltid kul att summera läsåret som gått :-)

      Radera
  2. Shuggie Bain och Stöld var två jättebra böcker. De var väldigt nära att komma med även på min lista.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst var de bra! Och du har mycket läsvärt på din lista, har jag sett :-)

      Radera
  3. Sex av dessa har jag läst och tre av dem kommer att vara med även på min lista - men jag suger på den lite till :) Hur ser det ut med läsutmaningar för dig 2022? Jag är väldigt nyfiken och har klickat in här avigt och rätt för att se om du skrivit något :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blir spännande att se din lista! Tro det eller ej, men jag kommer inte att gå ut med några läsutmaningar inför 2022. Kanske ångrar jag mig och kommer med något till hösten, men just nu känns det som rätt beslut. Kommer att fortsätta med Nobelpristagare och Jorden runt på 100 böcker ändå förstås. Du får förstås gärna "låna" några av mina tidigare utmaningar om du vill!

      Radera
  4. två av dessa har bibliotekarien tipsat om, köar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag köar också på en del som jag ser fram emot att läsa. Bra med bibliotek!

      Radera
  5. Löpa varg, Tritonus, Den sista migrationen och Djur håller jag fullständigt med om. Beckomberga och Minnet av vatten har jag läst tidigare och tyckt mycket om. särskilt Beckomberga

    SvaraRadera
  6. Gott nytt år! Jag har bland annat med Naomi Novik, Lena Andersson och Andy Weir på min topplista för året.
    https://bokofog.wordpress.com/2021/12/31/gott-nytt-ar-2/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att ta del av din lista! Gott nytt år!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...