tisdag 4 mars 2014

Bokgeografi Tyskland

Då tuffar vi vidare i vår bokgeografi, med Linda på Enligt O som reseledare. Veckans resmål är Tyskland!
 
 
1. Berätta om en bok eller flera böcker du läst som utspelar sig i Tyskland eller är skriven av en författare med anknytning dit.
 
Den senaste boken med tysk anknytning som jag har läst, är den mycket läsvärda Adams arv (på svenska 2012) av Astrid Rosenfeld. Boken skildrar bland annat förintelsen med en slags svart humor - läs vad jag tyckte om boken här. 
 
En annan av mina favoritböcker är den numera klassiska Parfymen - en mördares historia (tyska originalet från 1985), skriven av Patrick Süskind. Boken handlar om Grenouille som har begåvats med ett närmast övernaturligt luktsinne. Han kan följa en doft på flera kilometers avstånd, arbetar som parfymör och tycker alldeles särskilt om doften av unga oskuldsfulla kvinnor...
 
Mitt tredje tips är inte skrivet av en tysk författare, men Goodbye to Berlin (1939) utspelar sig just i Berlin under 1930-talet. Det är förmodligen författaren Christopher Isherwoods mest kända bok, och i den mix av personer som boken handlar om, känner vi bland annat igen den oförglömliga Sally Bowles. Boken är alltså inspirationskällan till Cabaret (filmen och musikalen).
 
2. Berätta om en eller flera författare som på något sätt har anknytning till Tyskland. Var så långsökt som du vill, men motivera gärna ditt val.
 
Här skulle jag vilja nämna några av alla de äldre klassiska författare som Tyskland har bidragit med till världslitteraturen - och det finns många! Vad sägs om Johann Wolfgang von Goethe med Den unge Werthers lidanden (1774), Stäppvargen (1927) av Herman Hesse eller Thomas Mann som har skrivit bland annat Döden i Venedig (1912)?
 
I min läsutmaning Topp-100-trippeln kommer jag (någon gång under 2014) att läsa Thomas Manns Buddenbrooks: en familjs förfall (1901), och det ser jag verkligen fram emot! Utmaningen går ut på att läsa tre klassiker från en lista över de hundra bästa romanerna, och du är förstås hjärtligt välkommen att vara med, om du vill!
 
3. Berätta om en bok av en författare som anknyter till Tyskland, som du inte läst, men är nyfiken på.

Bland mina låneböcker från biblioteket väntar Angelika Klüssendorfs Flickan (till svenska 2013), och den är jag riktigt sugen på att läsa! Boken är en skildring av forna DDR och har bland annat nominerats till Tyska bokpriset.

En annan bok jag är nyfiken på är skriven av Carl-Johan Vallgren, som bott i många år i Tyskland. I Berlin på 8 kapitel (1999) ger han sin bild av staden. Om jag läser den skulle jag nog bli ännu mer sugen på att åka till Berlin, där jag inte varit sedan jag gick på gymnasiet. Om jag får önska, får det alltså bli Vallgrens bok, plus en Berlinresa!

4. Om du vill kan du också berätta om andra kulturella inslag från Tyskland.

Om jag nu ändå (i alla fall i tanken) ska bege mig till Berlin, skulle jag gärna besöka några museum. Kanske Pergamonmuséet, Neues Museum eller Alte Nationalgalerie?

6 kommentarer :

  1. Vi hade lite lika svar :-) förutom att jag inte är inne på klassikerna då. Jag skulle vilja tipsa om sammlung Boros. http://joanna-ochdagarnagar.blogspot.se/2012/11/sammlung-boros.html

    SvaraRadera
  2. Adams arv tyckte jag också om! Jag har inte varit i Tyskland på väldigt länge, men Vallgrens bok kanske är något ändå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror man kan njuta av den utan att åka dit!

      Radera
  3. Buddenbrooks har jag länge tänkt läsa men eftersom jag vill läsa på originalspråk drar jag mig lite för det ... Har sett filmatiseringen flera ggr, gills det? ;) Flickan tror jag att jag skulle gilla, alltid intressant att läsa om DDR.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Filmatiseringar kan väl vara hur bra som helst! Jag vågar mig inte på Buddenbrooks på tyska - ska jag läsa på tyska får det vara något kort och hyfsat enkelt. :-)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...