torsdag 22 december 2016

Temaknåp med utlottning: The Twelve Days of Christmas

Har ni hört den engelska julvisan The Twelve Days of Christmas? Ni vet den där sången där någon för var och en av julens dagar får en gåva av sin älskade, och när man sjunger den lägger man till en gåva för varje dag så att man till slut har en lång rad presenter att hålla ordning på?

”On the first day of Christmas my true love sent to me
A partridge in a pear tree.
On the second day of Christmas my true love sent to me
Two turtle doves and a partridge in a pear tree."

Och så vidare...

Hela texten kan du läsa här

I december har vi kunnat följa flera bokbloggares fina julkalendrar, till exempel Som ett sandkorns novellkalender. Men nu när jul- och mellandagarna snart är här är det också slut med julkalendrarna. Då tänkte jag att julens tolv dagar kunde få vara utgångspunkten för ett tema med utlottning här på bloggen, så har vi nåt att roa oss med under jul- och nyårsledigheterna också.

För var och en av julens tolv dagar (med början på juldagen) kommer jag att presentera ett tema från dagens aktuella vers i sången och sen är uppgiften att tipsa om en bok på temat (behöver inte ha nåt alls med julen att göra).

En gåva kan ju vara på sin plats i ett tema som handlar om julgåvor, så för de som är med på Twelve Days of Christmas kommer jag att lotta ut ett pris. Man måste inte vara med alla tolv dagarna för att delta i utlottningen, men minst tre av dagarna kan väl vara en lagom insats (och man kan ju bara vara med lite ibland i vilket fall som helst om man känner för det).

Visst hänger ni med?

Håll utkik efter ”The First Day of Christmas” som alltså dyker upp på juldagen.

18 kommentarer :

  1. känner inte till sången - och den fina boken har jag redan - men kan vara kul att försöka vara med.

    SvaraRadera
  2. (alltså Christmas Days 12 Stories and 12 Feasts for 12 Days av Jeanette Winterson har jag)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast det är inte den boken som kommer att vara priset ;-)

      Radera
  3. Skoj! Jag försöker hänga på utmaningen!

    SvaraRadera
  4. Låter spännande, och utlottningsboken har jag varit sugen på! Jag har som mål att vara med (har varit helt inaktiv vad gäller kalendrar hittills denna månad).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter bra! Jättekul om du är med, och man kan ju bara vara med nån dag ibland också om man vill det.

      Radera
  5. Ska nog försöka hänga på i möjligaste mån...

    SvaraRadera
  6. Denna lilla utmaning verkar ju kul och ska försöka hänga med i den.
    Sen är det ju kul att vara med i en utlottning av en bok med....

    SvaraRadera
  7. låter kul! jag är med! det gäller bara att komma ihåg det på juldagen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan ju vara med lite ibland bara om man känner för det :-)

      Radera
  8. Kul utmaning! :-) Jag är gärna med och leker jullekar! :D

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...