fredag 23 december 2016

Tio över ett av Ann-Helén Laestadius

Ann-Helén Laestadius vann Augustpriset för Årets svenska barn- och ungdomsbok med  Tio över ett . Nu har jag läst och tycker definitivt att Laestadius är en värdig vinnare.

Maja bor i Kiruna tillsammans med sin lillasyster Molly och deras föräldrar. Precis som så många i Kiruna arbetar hennes pappa i gruvan.

Samtidigt som gruvan är flera generationers levebröd och stolthet är den också orsaken till att Kiruna oundvikligen kommer att förändras. Eftersom gruvan underminerar marken som Kiruna vilar på finns en plan för att flytta hela staden. Men det kommer inte att gå att flytta alla byggnader, så ganska många av stadens invånare kommer att få se sina hus rivas och istället blir erbjudna att flytta till andra boenden i det nya Kiruna.

Maja tycker inte om hur allt förändras. Hennes familj ska flytta till en ny fin lägenhet, men Maja vill inget hellre än att bo kvar i det gamla huset. Hon skräms av hur LKAB spränger under marken och är skräckslagen för att allt ska rasa och sluka dem i ett stort hål. Bokens titel syftar på det klockslag som Maja vaknar varje natt. Tjugo över ett spränger LKAB och om Maja vaknar tio minuter före hinner hon göra sig beredd. Efter att mullret från gruvan tystnat lyssnar hon om det ska höras sirener från utryckningsfordon och är redo att rädda sin familj - för detta ändamål har hon en färdigpackad väska med det nödvändigaste väntande under sängen.

Jag tycker om beskrivningarna av Kiruna och gruvan, hur den både är en förutsättning och ett hot mot samhället. Det framställs som en ganska tuff miljö där det är viktigt med skotrar och ishockey. Men det finns också en bokklubb på biblioteket som Maja går på. Jag tycker också om hur vuxenvärlden i Laestadius bok framställs. Bibliotekarien Irma, läraren Stina och psykologen Harry är alla exempel på vuxna som visar stort engagemang och verkligen bryr sig om barnen.

Maja har en bästis som heter Julia. När Julias mamma träffar en kille från Luleå oroar de sig för att Julia kanske ska bli tvungen att flytta ifrån Kiruna och att de inte ska kunna träffas längre. Maja är också bekymrad över hur hon ska kunna få kontakt med Albin, den snygge hockeykillen. Hotet om att gruvan ska rasa och att allt ska försvinna är en fin bild för Majas rädsla att också allt i hennes liv ska förändras till det sämre.


Titel: Tio över ett
Författare: Ann-Helén Laestadius
Utgivningsår: 2016
Förlag: Rabén & Sjögren
Antal sidor: 261


4 kommentarer :

  1. Jag tycker också att Ann-Helén är en värdig vinnare. Jag tycker att hennes bok är så intressant ur flera perspektiv.

    SvaraRadera
  2. Jag läste den precis och gillade den väldigt mycket. Nu ska jag ge mig i kast med De polyglotta älskarna, får se vad det är för en slags bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst var den bra! Jag tyckte mycket om De polyglotta älskarna också, men jag vet flera som inte alls varit förtjusta... Ska bli kul att se vad du tycker!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...