onsdag 28 december 2016

Ugglan & boken listar 2016


Nu när julhelgen är över och året närmar sig sitt slut, passar det bra att ta en titt i backspegeln. I år gör jag det tillsammans med Kulturkollo som uppmanar oss att lista 2016. De böcker jag nämner är inte alltid utgivna under 2016, utan är helt enkelt sånt jag har läst under året.





Årets klassiker: Macbeth och The Winter's Tale  - är det Shakespeareår så är det.

Årets knockout: Elena Ferrantes böcker om Lila och Elena.

Årets kvinnokamp: Alla borde vara feminister av Chimamanda Ngozi Adichie

Årets obehagligaste: Eländet av Andrzej Tichý

Årets grafiska: Svalornas lek. Resa, dö. återvända av Zeina Abirached - en serieroman från inbördeskrigets Beirut.

Årets nya bekantskap: Lina Wolff - jag måste läsa mer av henne.

Årets historiska: Den sovande rösten av Dulce Chacón, om fängslade kvinnor efter spanska inbördeskriget.

Årets bokpodd: Bladen brinner med Lisa Bjärbo och Johanna Lindbäck.

Årets filmupplevelse: Fantastic Beasts and Where to Find Them

Årets ögonöppnare: Kriget har inget kvinnligt ansikte av Svetlana Aleksijevitj

Årets återseende: Oxford!

Årets huvudperson: fotografen och outsidern Cassandra Neary i böckerna av Elizabeth Hand.

Årets bilderbok: Idag vet jag inte vem jag är av Ida Sundin Asp.

Årets förlag: Novellix.

Årets kulturella höjdpunkt: Att få en pratstund med Kim Thúy på Bokmässan. Tänk att någon som skriver så lågmält kan vara så sprudlande.

Årets kan-inte-släppa-den: The Girls av Emma Cline.

Årets läskigaste: Våran hud vårat blod våra ben av John Ajvide Lindqvist.

Årets debut: Grief is the Thing with Feathers av Max Porter - en fantastisk bok!

Årets citat: Det måste vara inledningsorden från Ellinors profil på dejtingsajten: "Jag är trettiosex år gammal och söker en öm, men inte alltför öm, man." (ur De Polyglotta älskarna)

Årets pristagare: Ann-Helén Laestadius med Tio över ett, som tilldelades Augustpriset för årets svenska barn- och ungdomsroman.

Årets konstupplevelse: Allt vackert i Barcelona, och på hemmaplan Tove Jansson på Millesgården och Anton Corbijn på Fotografiska.

Årets titel: Grief is the Thing with Feathers (igen), eller kanske Oktober är den kallaste månaden av Christoffer Carlsson.

6 kommentarer :

  1. haåller helt med om Cassandra Neary! kul att du säger så om Kriget har inget kvinnligt ansikte. vi ska diskutera den i läsecirkeln i januari. förlaget - instämmer, liksom Wolff och citatet, som jag gillade mycket. Kim Thúy - grön av avund! Sorgen bär fjäderdräkt vann jag från förlaget så den väntar när jag kommer hem från London

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lyckliga du som har kvar Sorgen bär fjäderdräkt och kul att du vann den :-)

      Radera
  2. Efter att ha läst din och några andras listor inser jag att Emma Cline måste hitta in i min läsvärld. Årets bokpodd är helt rätt.

    SvaraRadera
  3. Ah, måste läsa the Girls! Höstens snackis-bok ju! Och Generation Loss är också en av mina favoriter i år!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...