fredag 7 april 2017

3 x 3 under 2017: Mannen på balkongen av Sjöwall Wahlöö

Jag hade inte mer än hunnit stänga pärmarna på den första Sjöwall Wahlöö-boken i min utmaning 3 x 3 under 2017, när jag kände ett starkt behov av att kasta mig över nästa. Mannen på balkongen är (precis som Roseanna som jag skrivit om här), en riktigt bra polisroman.

Precis som i Roseanna får vi följa det långsamma och ibland tröstlösa polisarbetet. Vi får läsa protokollen från olika förhör och vet aldrig mer än poliserna själva. Också i den här boken är det poliser av kött och blod vi läser om - inga hjältetyper, utan hårt arbetande yrkesmän, ibland med familjer och ibland med olyckliga äktenskap som till exempel i Martin Becks fall. De sover dåligt, är helt utsjasade emellanåt men kan inte släppa brottet förrän det är löst. I den här boken dyker Gunvald Larsson upp för första gången, och han gillas inte varken av Beck eller av de andra kollegorna. Man får intrycket av att han gör saker på sitt eget sätt och att han har en stark uppfattning om vad han anser vara rätt och fel.

Brotten i den här boken är riktigt otrevliga - någon lustmördar småflickor i Stockholms parker. Vi får följa Martin Beck och hans kollegor när de med stor svårighet försöker kommer närmare brottets upplösning och ta reda på vem gärningsmannen är. Ingen tycks ha sett någon runt brottsplatsen och det finns inga misstänka i rullorna. De börjar alltmer tro att det handlar om en tidigare ostraffad man som helt plötsligt börjat leva ut sina fantasier och sen behöver allt mer brutala kickar för att tillfredsställa sina fixa idéer. Och hur får man tag på en sån man om man inte tar honom på bar gärning?

Boken är också intressant för att den skildrar polisens tuffa arbetsförhållanden. Poliskollegorna talar med varandra om att yrket är dåligt betalt och att de tvingas arbeta övertid eftersom de är kraftigt underbemannade. Att Sjöwall Wahlöö förutom att de vill berätta en spännande historia också låter sin svit Roman om ett brott säga något om samhället och den tid de levde i, är uppenbart.



Titel: Mannen på balkongen
Författare: Sjöwall Wahlöö
Utgivningsår: 1967 (men min pocketutgåva från 2015)
Förlag: Pocketförlaget
Antal sidor: 229

4 kommentarer :

  1. dålig på att läsa deckare, ser hellre film...

    http://hannelesbibliotek.blogspot.se/2017/04/lasvarda-noveller.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar både och. Men den här bokserien gillar jag verkligen hittills!

      Radera
  2. Svar
    1. Det är det nog... för mig är det faktiskt första gången jag läser dem.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...