söndag 20 maj 2018

Läs en novell III: Novemberskog av Eva Berg

Jag lånade den fina samlingen Svenska noveller: från Almqvist till Stoor på bibblan, och hittade många intressanta noveller att ta med i min utmaning Läs en novell III.

En av dem är  "Novemberskog" av Eva Berg från år 1935. Novellen handlar om ett gift par som vandrar genom en skog en sen höst. De har inte så mycket att säga varandra efter ett långt äktenskap och det verkar osäkert om de längre har samma mål med sina liv. Berg använder skickligt naturen och detaljer i det som finns omkring dem, för att spegla sinnesstämningen.

Jag passar in novellen på nr. 1: "Läs en novell med något från växtriket i titeln."



Titel: "Novemberskog"
Ur: Svenska noveller: från Almqvist till Stoor
Författare: Eva Berg
Utgivningsår: 1935 (men i den här samlingen, 2018)
Förlag: Albert Bonniers
Antal sidor: 6

7 kommentarer :

  1. tung bok, Eva Berg har jag i bokhyllan

    SvaraRadera
    Svar
    1. https://hannelesbibliotek.blogspot.se/2012/09/sju-romaner-om-karlek-1951.html

      Radera
    2. Skulle absolut kunna tänka mig att läsa med av Eva Berg.

      Radera
  2. jag gillar verkligen den här samlingen som passar bra ihop med Svensk poesi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den gillar jag också! Kul med de där samlingsverken.

      Radera
  3. Den boken har jag suktat efter ett tag! Kanske måste införskaffa mig den snart..

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...