söndag 13 maj 2018

Joanna Cannon: The Trouble with Goats and Sheep

Joanna Cannons The Trouble with Goats and Sheep är den första boken jag läser i mitt ena tema för 3 x 3 under 2018, nämligen romaner av samtida brittiska författare.

Jag visste nog inte riktigt vad det var jag valde för bok när jag inkluderade den i temat, men jag hade sett att den hade fått goda omdömen. Det där med får och getter visade sig snarare handla om hur moraliskt goda människor är (eller inte är), än att vara något som hade med djur och den engelska landsbygden att göra.

På "The Avenue" försvinner plötsligt Mrs Creasy spårlöst, och flickorna Grace och Tilly försöker hitta henne. I sina spaningar måste flickorna ta reda på vilka på gatan som är goda och tror på gud (guds lamm) eller vilka som är mer tvivelaktiga (getter). Någon måste ju veta vart Mrs Creasy har tagit vägen.

Berättelsen växlar mellan invånarna på gatan. Många av dem gaddar ihop sig mot Walter Bishop, mannen som bor ensam på nummer 11, helt enkelt eftersom han är annorlunda. Det är igenkännande att läsa om hur människor dömer andra på förhand och så lätt gaddar ihop sig i ett behov av gemenskap och tillhörighet.

Grace och Tillys vänskap är också spännande att läsa om. Grace har definitivt övertaget och är den som styr de båda. Tilly är sjuklig och mer försiktig, men det är också hon som ibland gör de klokaste iakttagelserna. När de börjar snoka runt på avenyn för att försöka ta reda på vad som egentligen hänt, vet de inte om att det finns en helt annan historia begravd på den prydliga gatan.

Jag tycker om The Trouble with Goats and Sheep. Den är välskriven och har en småkäpp charm som jag gillar. Dessutom är det trevligt med blandningen av barndomsperspektiv och spänningsroman.


Titel: The trouble with Goats and Sheep
Författare: Joanna Cannon
Utgivningsår: 2016
Förlag: Borough Press
Antal sidor: 454

4 kommentarer :

  1. hört bra om denna, borde nog läsa.

    SvaraRadera
  2. Jag tyckte så väldigt mycket om den här boken, och jag har köpt hennes uppföljare också, men ännu inte läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har också siktat in mig på uppföljaren :-)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...