tisdag 15 maj 2018

Veckans topplista: Norge

Varje vecka kör Johannas deckarhörna sin topplista, där de som vill kan tipsa om fem böcker på ett visst tema. Eftersom det är sjuttonde maj på torsdag, är veckans tema Norge.

Min lista består av både böcker jag läst, och böcker jag gärna vill läsa:

1. Först ut är De osynliga av Roy Jacobsen, en bok jag är riktigt nyfiken på. Den anses av många vara Jacobsens bästa bok och handlar om Ingrid som växer upp på ön Barrøya i början av 1900-talet.

2. Jag gillar verkligen Erlend Loes skruvade humor. På den här topplistan väljer jag att ta med hans roman om Doppler, en familjefar som flyr ut i skogen och blir kompis med en älgkalv.

3. Jag tror de flesta har med något av Jo Nesbø den här veckan, och min lista är inget undantag. Jag väljer Macbeth (som jag ännu inte läst), mycket för att jag är väldigt nyfiken på att se hur han har omvandlat just den här pjäsen, som är en av mina Shakespeare-favoriter.

4. Per Pettersons Ut och stjäla hästar är en annan favorit. Romanen handlar om Trond som söker ensamheten. Han flyttar till ett avlägset beläget hus, men räknar inte med att hans närmsta granne är någon som han känner från förr.

5. Till sist, en klassiker. Jag är väldigt förtjust i Sigrid Undsets Jenny, en roman från 1911 om en ung kvinna som försöker leva ut sina konstnärsdrömmar i Rom.

28 kommentarer :

  1. Jenny är en mycket fin klassiker tycker jag, den enda jag har läst av dina. Tack för tipsen!

    SvaraRadera
  2. Tack för tipsen. Dessa har jag inte läst.

    SvaraRadera
  3. Har inte läst någon av de här böckerna. Tack för tips!

    SvaraRadera
  4. Jenny väntar i bokhyllan, ska läsa

    SvaraRadera
  5. Erlend Loe har jag sett hos flera, hans sätt att skriva tror jag kan passa mig. Tack för alla övriga tips också, särskilt det om Jenny. Jag har bara läst Kristin Lavransdotter-trilogin av Sigrid Undset, men den är en av mina favoriter, så jag borde verkligen läsa mer av henne, till exempel Jenny som låter intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar verkligen Jenny, men har faktiskt inte läst Kristin Lavransdotter ännu. Det borde jag göra.

      Radera
  6. Erlend Loe har jag med på min lista också, han är väldigt speciell.

    SvaraRadera
  7. Roy Jacobsens och Per Pettersons böcker gillade jag, men kom inte ihåg dem när jag gjorde listan....Erlend Loe har jag läst någon bok av.

    SvaraRadera
  8. Inte läst någon av dessa, inte ens något av Nesbø, borde man säkert åtgärda. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns så många böcker man borde läsa :-)

      Radera
  9. Jamen himmel, jag känner att jag bara måste läsa Macbeth! Jag gillar ju ofta omskrivningar och nytolkningar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ser verkligen fram emot hur det ska bli med kommissarie Macbeth :-)

      Radera
  10. Håller på att läsa Macbeth nu och det går lite trögt...

    SvaraRadera
  11. jag har inte med Nesbö eftersom jag inget läst av honom. men jag tänker läsa Macbeth. De osynliga är en fullständigt fantastisk bok. har läst Volvo lastvagnar av Erlend Loe. den gillade jag verkligen. hur får du ihop dina bilder så snyggt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag använder https://ipiccy.com/
      Där kan man bland annat skapa collage. Gratis är det också :-)

      Radera
  12. Tack för tipsen. Har inte läst någon av författarna.

    SvaraRadera
  13. Jag missade att ta med De osynliga på min lista, den hade definitivt platsat där.

    SvaraRadera
  14. De osynliga har jag i bokhyllan, attans.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oftast kommer man inte på alla titlar man borde :-)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...