tisdag 21 augusti 2018

Veckans topplista: Böcker jag ser fram emot i höst

Varje vecka kör Johannas deckarhörna sin topplista, där man ska lista fem böcker enligt ett visst tema:

"Den här veckan handlar topplistan om vilka böcker vi ser fram emot allra mest under hösten."

Det finns massor med spännande läsning att förvänta sig i höst, men de här fem böckerna ser jag fram emot lite extra (utan inbördes ordning):

1. När Tomas Bannerhed äntligen släpper en ny roman, blir jag såklart väldigt nyfiken. Lugnet beskrivs som "en roman om begär och hämnd  i ett Stockholm på tröskeln till det nya millenniet." Boken har nyligen släppt när jag skriver det här, och jag är riktigt lässugen.

2. I september släpper John Ajvide Lindqvist en ny bok, Misslyckas igen, misslyckas bättre: Anteckningar om skräck och skrivande. Eftersom jag gillar att skriva och eftersom jag är väldigt förtjust i Ajvide Lindqvist, ser jag verkligen fram emot den här.

3. En annan bok jag gärna vill läsa i höst, är Sami Saids Människan är den vackraste staden. Boken beskrivs som "en mästerlig roman fylld av liv och humor. Vi tvekar inte att kalla den en språklig triumf. Sapeurer från Brazzaville samsas med fascister och asylaktivister i en kalejdoskopisk berättelse om vår tid."

4. En fjärde intressant bok i höst, är Jonas Gardells Till minne av en villkorslös kärlek. Boken är en släktkrönika, men främst ett porträtt av Gardells mor, Ingegärd Rasmussen.

5. Till sist, en av mina favoritförfattare, Sara Stridsberg. I september ger hon ut Kärlekens Antarktis, en roman som handlar om "den absoluta utsattheten; om grymhet, ensamhet och moderskärlek. Om det som ändå blir kvar efter att allt försvunnit." Den måste jag såklart läsa.



22 kommentarer :

  1. Idel intressanta böcker i din lista. Ajvides böcker har jag inte läst men det skulle vara intressant att läsa hans bok om skrivande och skräck.

    SvaraRadera
  2. Gardells och Stridsbergs böcker skall jag också läsa. Och apropå Gardell kommer ju hans nya teveserie till jul, den får man inte heller missa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaha, det kände jag inte till. Tack för tips!

      Radera
  3. Nya böcker för mig. Tack för tips!

    SvaraRadera
  4. Intressanta böcker. Tack för tips!

    SvaraRadera
  5. Nya böcker för mig. Spännande.

    SvaraRadera
  6. Bannerhed har jag också tänkt läsa. Said låter ju fantastisk så den lägger jag till listan. Stridsberg står där redan.

    SvaraRadera
  7. Gardells bok vill jag nog läsa, tror jag, men jag har några av hans andra böcker att läsa först.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också en del annat av Gardell oläst.

      Radera
  8. Intressanta böcker, tack för tipsen!

    SvaraRadera
  9. Tack för intressanta boktips.

    SvaraRadera
  10. Gardells bok skulle jag gärna vilja läsa!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...