måndag 30 september 2019

Månadens språk är tjeckiska

Imorgon är det den 1 oktober, vilket innebär att månadens språk framöver kommer att vara tjeckiska. Jag har som vanligt plockat fram tänkbara böcker att läsa under månaden, så förhoppningsvis finns någon riktig pärla i den här traven.

Petra Hûlová har jag läst tidigare (Allt detta tillhör mig), och nu har jag hittat två böcker till av henne: För medborgarnas bästa och En plastig trea. Båda verkar intressanta. En annan välkänd författare från Tjeckien är Milan Kundera. För många år sedan läste jag Varats olidliga lätthet, och nu har jag lånat hem Skrattets och glömskans bok.

Andra böcker översatta från tjeckiskan är Pengar från Hitler av Radka Denamarková, Den lilla staden där tiden stannade och Den ljuva sorgen, båda av Bohumil Hrabal, och Hana och Joza av Kvta Legátová. Dessutom finns Salamanderkriget av Karel Capek, Kallt land av Jáchym Topol och Inga helgon, inga änglar av Ivan Klima.

Som vanligt har jag också tagit fram en novellsamling ur Tranans berättarserie: Tjeckien berättar: I sammetens spår.

Klicka på titlarna för att läsa mer om böckerna.

På onsdag sammanfattar vi det som blivit läst från hebreiskan, så håll utkik efter det.



2 kommentarer :

  1. många nya titlar, har läst någon novell, hade en tjeckisk älskare i min ungdom ❤️

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...