lördag 29 augusti 2020

3 x 3 under 2020: Skrivandets sinne av Elisabeth Rynell


Ett av mina teman i 3 x 3 under 2020 är "Böcker om skrivande". Jag har redan läst Haruki Murakamis Författare till yrket och nu kom turen till Elisabeth Rynells Skrivandets sinne.

Jag kände till Elisabeth Rynell eftersom jag läst hennes roman Hohaj, men i ärlighetens namn är det många år sedan och jag minns den inte så väl. Ändå lockade mig hennes bok om skrivande.

Skrivandets sinne består av korta, essäliknande kapitel där Rynell skriver personligt om sitt skrivande och sitt läsande, blandat med betraktelser ur hennes eget liv. Det blir tydligt hur skrivandet är en livsnödvändighet för henne och hur plågsamt det är när skrivandet periodvis inte fungerar.

Jag tycker hennes texter om vänskapen med Sara Lidman är särskilt intressanta. 



Titel: Skrivandets sinne
Författare: Elisabeth Rynell
Utgivningsår: 2013
Förlag: Albert Bonniers
Antal sidor: 151


2 kommentarer :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...