torsdag 27 augusti 2020

Litteraturpristolvan: Årets bok

Årets bok delades ut för första gången 2016. Det är Bonniers bokklubbar som står bakom och prisutdelningen brukar äga rum i samband med Bokmässan. Böcker från det gångna året nomineras av redaktörerna på Bonniers Bokklubbar och därefter väljer en jury ut tolv titlar. Sedan är det svenska folket som röstar fram sin favorit (du kan fortfarande rösta på 2020 års nomineringar här).

Vissa kriterier måste uppfyllas för att en bok ska kunna bli nominerad, till exempel hög språklig kvalitet, att det är en väl berättad historia och att boken ska tilltala många läsare. Både böcker skrivna på svenska och översatta böcker kan nomineras.

Hittills har följande böcker vunnit (blåmarkerat har jag läst):

2016 – Det är något som inte stämmer, Martina Haag
2017 – Glöm mig, Alex Schulman
2018 – 1793, Niklas Natt och Dag
2019 - Silvervägen, Stina Jackson

Av de två jag har kvar väljer jag att till Litteraturpristolvan läsa Glöm mig av Alex Schulman. 

2 kommentarer :

  1. jag har läst både Martina Haag och Alex Schulman. de är riktigt bra. Silvervägen tyckte jag också om men jag tycker mera om Ödesmark. 1793 står i hyllan och väntar. har försökt flera gånger, men jag kommer bara till den hemska början

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter ju lovande! Och det ska bli spännande att se vilken bok som vinner i år.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...