fredag 7 augusti 2020

Sommarläsningen

När jag ser tillbaka på vad som blivit läst under bloggens sommaruppehåll står två teman ut lite extra, nämligen deckare och Nobelpristagare.


Deckare och sommar hör ihop för mig och jag har läst tre spänningsromaner som jag verkligen kan rekommendera. Helene Flood är nominerad till Årets bok med Terapeuten, en berättelse om psykologen Sara som råkar ut för märkliga händelser i sitt hem. En typisk allt-är-inte-vad-det-verkar-vara-bok.

En annan deckare jag verkligen gillade är Brännaren av M. W. Craven. En stor anledning är den typiskt engelska miljön - bokens mordoffer placeras mitt i de förhistoriska stencirklarna i The Lake District. Men jag är också riktigt förtjust i huvudpersonerna, kommissarien med det annorlunda namnet Washington Poe och den civila utredaren Tilly Bradshaw.

Till sist, The Truants av Kate Weinberg, kanske lika mycket en roman om unga personers utveckling som en mordgåta. Boken utspelar sig i engelsk universitetsmiljö och innehåller passion, svartsjuka och mörka hemligheter.

Det andra temat i min läsning under sommaren har varit Nobelpristagare. Jag har ett ständigt pågående projekt att försöka läsa något av alla som tilldelats priset under åren (jag skriver in på den här listan efterhand). 

Under sommaren har jag läst böcker av tre Nobelpristagare som jag inte läst något av tidigare, nämligen Pastoralsymfonien av André Gide, Tåget var punktligt av Heinrich Böll  och Victoria av Knut Hamsun. Jag gillade alla tre - inte alls så tung läsning som man kanske föreställer sig - även om Bölls bok med sin andra-värdskriget-tematik förstås var tung på grund av innehållet.

Jag har också läst en bok till min utmaning Litteraturpristolvan. Colson Whitehead tilldelades Pulitzerpriset (för andra gången) med Nickelpojkarna (2020). Romanen utspelar sig under tiden för den amerikanska medborgarrättsrörelsen, när Martin Luther Kings ord sprider sig bland USA:s svarta befolkning. Elwood har siktet inställt på akademiska studier, men ett grymt missförstånd gör att han istället skickas till uppfostringsanstalten Nickelakademin.

Nu ser jag fram mot sensommarens och höstens läsning.

4 kommentarer :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...