onsdag 7 juli 2021

Halvvägs

Sommaren är i full blom, vi är en bit in i juli och halva året har alltså redan gått. Då tycker jag det kan det vara dags att summera hur det går med läsmål och utmaningar.

Månadens tema innebär att jag läser minst en bok från ett nytt tema varje månad. Hittills funkar det fint med läsningen och till och med juni månad har jag tagit mig an en fackbok, en novellsamling, två böcker som är nästa bok i en påbörjad serie, två grafiska romaner, en biografi och en historisk roman. Jag har gillat alla böcker i utmaningen, men favorit är nog ändå Torka aldrig tårar utan handskar, 3. Döden av Jonas Gardell, även om det också var väldigt jobbig läsning på grund av ämnet.

En annan utmaning jag har är Novellflätan, där det är tänkt att jag under året ska läsa 12 noveller vars titlar kan flätas in just i ordet novellflätan (klicka på länken för att se exakt hur det fungerar). Där ligger jag i fas (även om jag inte måste läsa precis en novell per månad), och jag har läst riktigt bra noveller av författare som Katherine Mansfield, Ninni Holmqvist och Philip Pullman. 

I mina pågående projekt att läsa Jorden runt på 100 böcker och att läsa alla Nobelpristagare rullar det också på, men utmaningen är helt utan tidsramar och jag läser en bok då och då. 

Nu ser jag fram emot att läsa lyrik till Månadens språk i juli, och att botanisera bland hyllorna här hemma och på biblioteket för att samla ihop lockande sommarläsning. 

Hur går det med era läsutmaningar?

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...