onsdag 4 november 2015

Tematrio - jobbiga böcker

Jag höll nästan på att missa veckans tematrio hos Lyran, men nu - bättre sent än aldrig - ska jag också svara på veckans utmaning:

"Berätta om tre böcker som varit känslomässigt jobbiga att läsa!"

1. Den första boken jag kommer att tänka på är Vägen av Cormac McCarthy. Den handlar om en pappa och hans son som vandrar genom ett ödelagt landskap - allt är nedbränt, det är iskallt och snöflingor och flagor av aska fyller luften. Dessutom måste pappan och sonen hela tiden vara på sin vakt mot laglösa gäng som inte skyr några medel för att få det de vill ha. Det är en otroligt mörk berättelse där kärleken mellan far och son står ut som det enda goda i en skrämmande värld. Jag tyckte mycket om boken, men den var verkligen jobbig att läsa.

2. Mitt andra exempel är faktiskt Sagan om ringen. Inte hela trilogin, men de delar där Frodo och Sam kämpar sig fram genom ett ödsligt och farligt landskap, allt närmare den ofattbara ondska som väntar i Mordor. Jag läste trilogin första gången när jag gick på gymnasiet och jag minns att jag drömde på nätterna om det här landskapet och att jag själv krälade mig fram genom det.

3. Den sista boken jag vill nämna är The Daylight Gate av Jeanette Winterson. Boken utspelar sig på 1600-talet och handlar om häxprocesser i England. Winterson målar upp stämningar och miljöer som får mig att tycka att boken är riktigt jobbig läsning. All den grymhet och utsatthet som de stackars människospillrorna får utstå gör det hela ännu värre. Men bra är det. Ruskigt bra.

_____________________________________________________________

20 kommentarer :

  1. Winterson är bra på hemskheter! Och Sagan om ringen är ett intressant exempel, jag minns inte riktigt hur jag upplevde den som trettonåring när jag läste den första gången men den gjorde i alla fall outplånligt intryck - jag älskar den!

    SvaraRadera
  2. den första har jag inte läst, men de två andra tycker jag är riktigt bra!

    SvaraRadera
  3. The Daylight Gate är verkligen ruskigt bra! Håller med om att den var jobbig att läsa, men kunde ändå inte låta bli att så snart jag kommit till sista sidan genast läsa om den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillade den också, men mådde riktigt dåligt emellanåt när jag läste... Winterson är mästerlig!

      Radera
  4. Har faktiskt inte läst någon av böckerna i din trio!

    SvaraRadera
  5. Finns inte Vägen som film. Tycker mig känna igen storyn?

    SvaraRadera
  6. Vägen är otäck och bra. Wintersons bok vill jag läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan verkligen rekommendera Wintersons bok, även om den alltså var jobbig att läsa :-)

      Radera
  7. Sagan om ringen-trilogin har jag läst av dessa, och jag förstår vad för jobbigt som syftas på där. Vägen var bra att bli påmind om - tack! Den vill jag ju läsa (och självklart även se filmen med Viggo Mortensen).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just det, Viggo Mortensen är det som spelar pappan. Jag gillade filmen också, men boken var jobbigare...

      Radera
  8. Jag har inte läst någon av dessa, men känner igen Vägen och Sagan om ringen.

    SvaraRadera
  9. Vägen har jag inte vågat mig på Waterson gillade jag inte, till min tora häpnad

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vägen var riktigt jobbig läsning, men jag tror nästan Wintersons bok var ännu jobbigare. Fast jag gillade ju den :-)

      Radera
  10. Tyvärr inte läst någon av dina men det kommer väl

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns så mycket bra som bara väntar :-)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...