lördag 11 juni 2016

Dags för grand final och utlottning i novellutmaningen

Nu närmar sig slutdatum för utmaningen Läs en novell och jag tycker det är jätteroligt att så många har velat vara med och läsa i det kortare formatet tillsammans med mig! Jag hoppas att ni liksom jag har upptäckt massor av bra, spännande, tragiska, roliga, läskiga och charmiga noveller.

Den 19 juni är alltså sista dag för Läs en novell och då ska man för att klara utmaningen ha läst och prickat av 20 (eller fler) noveller från den här listan.

För er som har lyckats med detta återstår nu bara två små detaljer för att kunna vara med i utlottningen av fina novellpriser:

1. Lämna en länk till din lista med lästa noveller här i kommentarsfältet, senast måndagen den 20 juni.

2. Lämna samtidigt en kort kommentar om den novell som du helst av allt vill tipsa oss andra om att läsa (dessa kommer jag sedan att sammanställa i ett inlägg). Jag vet att det är svårt att välja en enda novell, men tänk inte för mycket utan bara ta en som ligger dig varmt om hjärtat. 

Bokpriserna du kan vinna är de här:


Lucia Berlins novellsamling är inbunden och de två andra är pocketutgåvor. Jag drar tre vinnare: den jag drar först får välja vilken bok hen vill ha, sedan får tvåan välja, och den tredje boken går till den tredje vinnaren.

Lycka till!

39 kommentarer :

  1. ojojoj, är vi redan där! så otroligt fort tiden går och så kul det har varit och är en vecka till. hoppas att du hittar på något novellaktigt till hösten...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det har gått fort! Det är inte omöjligt att det blir något novellaktigt till hösten också - spånar på lite idéer :-)

      Radera
  2. Här är mitt sista inlägg om utmaningen, inklusive en lista på alla jag har läst: http://jsprbok.blogspot.se/2016/04/41-skanska-brottsjoar.html

    Samtliga inlägg nås via http://jsprbok.blogspot.se/search/label/Novellutmaning och till min favorit utnämner jag "Ej blott i juletid" av nobelpristagaren Heinrich Böll. Den finns bland annat i hans samling Doktor Murkes samlade tystnad: http://jsprbok.blogspot.com/2015/10/101-heinrich-boll-doktor-murkes-samlade.html men också i andra antologier, inte minst sådana med jultema. Oerhört rolig, men med en tragisk klangbotten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din lista och novelltipset! Och nu är du med i utlottningen!

      Radera
  3. Det var en rolig utmaning även om jag fallerade totalt med bara 8 noveller under perioden.... Jag får göra nytt försök i famtida utmaningar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är hjärtligt välkommen tillbaka i en framtida utmaning! Och det viktigaste är ju att man har kul med läsningen :-)

      Radera
  4. Ja, skoj! Ska blogga några noveller jag läst på sistone och sedan fixa listan och tips.

    SvaraRadera
  5. kul har det varit, ett par till vill jag få med: http://hannelesbibliotek.blogspot.se/search/label/Noveller

    SvaraRadera
  6. Här är mitt inlägg om utmaningen:
    http://lenasgodsaker.blogspot.se/2015/09/utmaning-hos-ugglan-boken-las-en-novell.html
    Min favorit var nog "En elegant död" av Camilla Läckberg. Den är ur novellsamlingen Mord och mandeldoft. Det är en liten kort deckarhistoria och slutet på denna är helt klockren och oväntad :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att du nått ända fram, och välkommen till utlottningen! :-)

      Radera
  7. Oj, vad tiden går! Jag har några bokmärkta noveller kvar, ska försöka hinna med dem idag och kryssa av, länk kommer således inom ett par dagar!

    SvaraRadera
  8. Jag kör hård slutspurt med inlägg med många noveller på en gång... Har åtta stycken oavprickade, ska se om jag hinner få med dem alla :-) Återkommer sen med favorit - det kommer att bli svårt!

    SvaraRadera
  9. Här är länken till min novell-lista. Min novellfavorit är solklart Fredrik Backmans Och varje morgon blir vägen hem längre och längre. Tusen tack för en väldigt trevlig och inspirerande utmaning, Helena! Jag håller tummarna och ser fram emot att det blir ytterligare en till hösten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för lista och favoritnovell, och lycka till i utlottningen! Roligt att du vill vara med igen om jag kör en novellutmaning till i höst!

      Radera
  10. Här är länk till listan med mina lästa noveller, https://vadvilaser.wordpress.com/utmaning-las-en-novell/.
    Har läst så många bra, men en som fastnade lite extra är Ella gör sig fri av Karin Boye, det var dessutom den första jag läste till utmaningen.
    Tack Helena för en jättekul utmaning! Hoppar absolut på om det blir någon ny novellutmaning till hösten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att se din lista och få tips om din favoritnovell! Du är med i utlottningen förstås, och roligt att höra att du är med om det blir en repris i höst!

      Radera
    2. Tack Helena för detta initiativ, det har varit jätteroligt att frossa i noveller. Det har gett mersmak!
      Min slutrapport finns här:
      http://bastmattan.blogspot.se/2016/06/slutrapport-i-novellutmaningen.html
      Margaretha

      Radera
  11. Det får räcka med 22 noveller: http://hannelesbibliotek.blogspot.se/2016/06/lappin-och-lapinova-av-virginia-woolf.html

    nr 22 gillade jag, språket, känslan.

    SvaraRadera
  12. jag menar 20. Läs en novell med kärlekstema, Älskaren av Stina Stoor.

    SvaraRadera
  13. Nu har jag läst typ 26 noveller: http://hannelesbibliotek.blogspot.se/2016/06/the-garden-party.html

    SvaraRadera
  14. aha, tid till måndag... jag är klar, det har varit kul, tyckte om 32. Läs en novell med en färg i titeln: De blå skorna av Linda Olsson.. även 20. Läs en novell med kärlekstema: Älskaren av Stina Stoor.
    Nu har jag läst 40 noveller: http://hannelesbibliotek.blogspot.se/2016/06/de-bla-skorna-last-40-noveller.html

    SvaraRadera
  15. här är mitt resultat. det blev 26 av 40. ser som sagt fram emot ytterligare något novellaktigt. Jag tyckte att Teheran har ordet av Nam Le var den bästa novellen. Svårt att jämföra novellerna eftersom de är så olika. http://mrscalloway.blogspot.se/2015/10/las-en-novell-resultatet.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det är jättesvårt att jämföra och välja ut!

      Radera
  16. Här är en länk till mitt senaste inlägg i utmaningen http://kerstinsbokblandning.blogspot.se/2016/06/novellutmaningen-17-20.html
    Jag har varit dålig på att länka tidigare, kanske ger minuspoäng? :-) Jag har i alla fall läst 20 noveller och kommer nog att fortsätta att läsa noveller vilket nästan var obefintligt innan den här utmaningen. Bäst tyckte jag om De blå skorna av Linda Olsson, motivering: Nyfikenheten väcks snabbt och man undrar hur det hänger ihop. En lagom lång novell som man minns efteråt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nejdå, minuspoäng delas inte ut :-) Roligt att du kommit igång att läsa noveller!

      Radera
  17. Jag går i mål på 39 noveller! Här kommer mitt samlingsinlägg: http://annzah.com/2016/june/las-en-novell-sammanstallning-av-utmaningen.html

    Jag vill tipsa om Sagan om busschauffören som tänkte att va fan av Tage Danielsson - en underbar klassiker.

    Tack för denna härliga utmaning! Det har varit nyttigt och kul att vara med :-)

    SvaraRadera
  18. Här finns mitt senaste inlägg om lÄs en novell och där finns även listan på de noveller jag har läst.

    http://mittbokintresse.blogspot.se/2016/06/las-en-novell.html

    Den jag gillade bäst är nog Möte vid Slussen av Mats Myrstener.

    SvaraRadera
  19. Trettiofem av fyrtio, ganska nöjd :-) Tänker nog för min egen skull läsa de resterande också, men här är alltså den post där jag länkat till alla som jag läst och bloggat om. Observera att vissa gånger har jag bloggat om flera i samma inlägg, t.ex. där de funnits i samma samling: https://kattslavenkoko.wordpress.com/2015/09/18/utmaning-las-en-novell/

    Det där med favorit var verkligen svårt. Ganska snabbt lyckades jag komma ner till två, men sen... Beslöt nu att det får bli den roligare av dem: nr 16: Läs en novell vars titel börjar på s: ”Survival Skills” av Deborah Wheeler, om hur en vampyr och hennes två barn lyckas smälta in i Hollywood, där det finns många människor som lever om natten. De smälter inte bara in, de blir helt och fullt accepterade som en del av den speciella gemenskapen. Den gör mig på gott humör :-)

    Tack för den här utmaningen, den var väldigt rolig och behövlig :-) Jag joinar helt klart om det blir en fortsättning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att du är med om det blir en fortsättning!

      Radera
  20. Här kommer länk till lista med resultat och mina favoriter!
    http://vastmanbok.blogspot.se/2016/06/novellutmaningen-sa-gick-det.html

    Tack för rolig utmaning!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...