måndag 7 april 2014

Tematrio - kultur

I veckans tematrio ber Lyran oss att berätta om tre kulturella aktiviteter som vi gärna ägnar oss åt. I det här fallet är jag verkligen en riktig kulturtant, och har inte helt lätt att begränsa mig till bara tre områden. Men om jag tillåter mig att fuska lite genom att inte ens räkna upp allt som har med böcker, litteratur och skrivande att göra (som det väl ändå är ganska uppenbart att jag gillar), ska jag nog få ihop det. Det enda tråkiga med kulturen är att jag inte får tillfälle att ägna mig åt den så mycket som jag skulle vilja.
 
1. Jag och musiken har alltid hängt ihop. Jag började spela piano när jag var sex, och även om jag mest bara spelar för mig själv, är det något jag verkligen tycker om att göra. Ännu mer gillar jag att lyssna på musik och att gå på olika konserter (lika gärna rock och festival som klassiskt). Musiken är så omedelbar och känsloframkallande, faktiskt nästan ännu mer än böckerna.
 
2. Film och teater (nu buntar jag ihop två för att få ihop det här...) ligger mig också varmt om hjärtat. Jag går gärna på både teater och bio, även om det inte blir lika mycket nu som tidigare.
 
3. Till sist måste jag nämna konst. Målningar, foto, skulptur - det mesta är spännande. Jag går gärna på konstutställningar och har som mål att någon gång i framtiden läsa konsthistoria. Bara för att jag tycker det skulle vara roligt.
 
 
 

34 kommentarer :

  1. Jag tycker också om musik, film, teater och konst, även om konsten bara blev bubblare hos mig

    SvaraRadera
  2. Heja kulturtanterna! Jag älskar konst och alla sorters museer - nästan. Skulle vilja gå mer på opera men det blir så sällan, tyvärr. Jag har ju inget att skylla på egentligen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Heja, heja! :-) Museer är jättekul, och opera gillar jag också. Senast var jag och sambon på Madame Butterfly i Malmö och jag blev så gripen att jag satt och snyftade :-)

      Radera
  3. Musik är underbart och enormt avkopplande,jag lyssnar gärna samtidigt som jag läser.
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Musik är verkligen underbart, men själv har jag svårt att lyssna samtidigt som jag läser. En sak i taget är nog mera min melodi!

      Radera
  4. Inser nu att jag helt tänkte bort musiken som kulturgrej. Men vi hade bara tre punkter på oss.
    Kul att se fler som är kulturtanter. Jag tänkte att jag både är och in strävan att bli. Kul att hitta din blogg. Vet inte om jag varit här innan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du hittat hit! Välkommen! :-) Kulturtanter är bra!

      Radera
  5. Visst var det svårt att begränsa sig den här gången! Jag tog fyra grejer.. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det finns så mycket kul som har med kultur att göra!

      Radera
  6. Jag går inte jätte gärna på bio men filmer hemma går jätte bra:). Då kan man pausa och diskutera;).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Både bio och film hemma har sina fördelar, men jag föredrar nog ändå bio.

      Radera
  7. Svar
    1. Det är faktist både kul och avkopplande - jag är glad att jag började!

      Radera
  8. Jag går så sällan på bio nuförtiden, det är synd. Det är ju egentligen jättemysigt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det mysigt, men jag kommer inte heller iväg så ofta som jag skulle vilja.

      Radera
  9. Jag försökte lära mig spela blockflöjt en gång i tiden. Det gick inte så bra. Däremot lyssnar jag gärna på musik. Och konst tycker jag om, även om jag har en ganska konservativ smak.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blockflöjt spelade jag också en gång i tiden... och fiol... Men det är mest pianot som har följt mig till vuxen ålder. Både musik och konst är kul!

      Radera
  10. Konserter och spelningar är sådant som jag gick jättemycket på när jag var yngre, men som har fallit bort. Jag saknar det, om jag ska vara ärlig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag försöker komma iväg på lite olika konserter och spelningar, men det klart, det blev väl mer av den varan förr.

      Radera
  11. Så härligt att kunna spela ett instrument och vara musikalisk. Jag nöjer mig med att lyssna på andra som spelar :)

    SvaraRadera
  12. Skulpturer är väl härligt! Har en konstnärsväninna som jobbar i brons och resultatet är bara såå underbart!

    SvaraRadera
  13. Det har blivit väldigt lite teater och bio sen vi flyttade ut på landet, skulle vara kul att ha det lite närmare och kunna gå oftare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med. Gick också mer när jag bodde i stan, men försöker ändå få till ett och annat besök emellanåt!

      Radera
  14. Läste en termin konsthistoria "bara för att det var roligt". En mycket kul termin, rekommenderas :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillade det! Jag tänker definitivt också göra det.

      Radera
  15. Jär har du ytterligare en pianospelare. Spelar dock inte nu längre eftersom jag av platsbrist inte äger något piano.

    SvaraRadera
  16. Jag är verkligen ingen kulturtant, mer en arg tant kombinerat med en dos crazy cat lady!

    SvaraRadera
  17. Skriver under på det mesta du säger. Det enda jag har svårt för är modern konst.Önskar verkligen jag gick på fler konserter men det är ju det där med tid och pengar då det ofta kräver en resa samtidigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med. Både tid och pengar krävs, så det blir inte konserter så ofta som jag skulle vilja heller. Även om jag försöker gå så ofta det går.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...