fredag 4 april 2014

Bokbloggsjerka - till deckarens försvar

Annikas bokbloggsjerka handlar idag om deckare. Med avstamp i ett inlägg på en annan blogg där hela deckargenren kritiserades, frågar hon nu oss:

Hur ser din syn på deckargenren ut och hur ställer du dig till dåligt korrekturlästa böcker?


Jag är väl ingen deckarfantast direkt, men visst händer det att jag läser en och annan deckare, ofta med stor behållning.
Jag tycker inte man kan påstå att deckare som genre är sämre än andra - inom alla genrer finns det ju mer eller mindre lyckade böcker. Jag kan i och för sig förstå var argument som att alla deckare är likadana kommer ifrån (om en småfet polis med ett misslyckat privatliv), för visst har vi läst några sådana. Men jag skulle vilja påstå att det också finns variationer på temat. Alla som nystar upp brott i deckare är inte poliser eller privatdeckare, utan det finns privatpersoner, rättsjurister och journalister också (för att bara nämna några). Dessutom är det stor variation och uppfinningsrikedom vad gäller brotten och också miljöerna varierar.
Omvänt kan man också påstå att en genre oftast har vissa utmärkande drag som kanske borde följas om läsarna ska uppfatta att det är en deckare de håller i sin hand. Då är likriktningen faktiskt ett krav. Sedan tycker jag att de mest lyckade deckarna ofta är de som håller sig inom "reglerna" men samtidigt tillför något nytt och uppfriskande.
Det jag tycker är det mest intressanta med deckargenren är (förutom att det är väldigt spännande böcker) att de ofta kretsar kring aktuella samhällsproblem. Inte sällan känns det som om författarna tycker just ämnet för deckaren är det viktiga, och att genren blir en bra väg att nå ut med ett visst budskap. Dessutom gillar jag i deckarserier att följa utvecklingen av de karaktärer som boken handlar om – jag tycker faktiskt ofta att det är minst lika intressant med personerna som med själva mordgåtan.
Dåligt korrekturlästa böcker är inget som jag i första hand kopplar ihop med just deckargenren – det är väl något som tyvärr förekommer i alla genrer. Irriterande är det i alla fall.



31 kommentarer :

  1. Jag gillar också deckarserier även om det har blivit tokmånga på sista tiden. Man hinner liksom inte med.
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan faktiskt bli för mycket också, det har du rätt i!

      Radera
  2. Jag tycker precis som du att deckare nuförtiden ofta är ett sätt för författaren att närma sig aktuella samhällsfrågor. Klichéer finns i alla genrer, precis som korrekturfel. Romantiska fluffromaner är ota betydligt värre!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har också mycket svårare för romantiskt fluff! Smaken är som baken, och tur är väl det!

      Radera
  3. Precis, man kan inte bunta ihop alla deckare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, inte kan man det, och inga andra böcker i andra genrer heller.

      Radera
  4. Det finns definitivt många väldigt bra deckare och dålig korrekturläsning är inte något unikt för deckargenrén.

    SvaraRadera
  5. Jag irriterar mig också på korrfel.

    SvaraRadera
  6. Jag läser inte deckare, men det är inte på grund av fördomar utan helt enkelt för att jag är lättskrämd. Min fantasi skenar när det blir läskigt och därför mår jag bättre om jag inte läser läskiga böcker. Däremot tycker jag att alla böcker som får folk att läsa är bra och därför är det ju toppen om folk läser deckare.

    Dåligt korrekturlästa texter är irriterande, ja, men det är ju faktiskt inte bara böcker det gäller. Även dagstidningar, tidskrifter och bloggar innehåller slarvfel. Ofta är tyvärr korrekturläsare det första man drar in på i besparingstider (tidningar) och det är svårt att hitta alla små konstigheter i texter man skriver själv (bloggar), så vi får nog helt enkelt stå ut. Dessutom är ju olika korrekturläsare olika bra och om en text är spännande och medryckande kan jag tänka mig att man kan missa småfel även om det är ens jobb att hitta dem. Men det vore ju härligt med texter helt utan korrekturfel!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Synd att man drar in på korrekturläsarna, tycker jag!

      Radera
  7. Jag tycker det finns en hel del polisdeckarmanus som är uppenbart tomma på idéer och som är så fulla med urgamla floskler att jag misstänker att förlagen bara släpper igenom dem för att deckare är lättsålt just nu. Trist! Och då blir det också svårare att köpa deckare för det finns ingen garanti att de är bra längre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter ju inte bra alls. Det får ju inte bli så att vad som helst släpps igenom bara för att en viss genre säljer bra. I slutändan blir det väl också så att mycket som faktiskt är bra i andra genrer inte ges ut alls, för att det satsas mest på det lättsålda. Tråkigt!

      Radera
  8. Jag kunde inte ha sagt det bättre själv!

    SvaraRadera
  9. I viss utsträckning så följer ju deckare verkligen en mall, för annars skulle de ju inte placeras in i genren. Det där med poliser ja.... å ena sidan så känns det vettigare när det är en polis som är huvudpersonen, å andra sidan så är polisbilden ofta fylld av schabloner.

    SvaraRadera
  10. Böcker inom en viss genre måste ju ha liknande byggstenar annars skulle alla böcker ha olika genre eller svårtolkad var boken hör hemma. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det ju, men det klart att det är trevligt om boken ifråga är lite nyskapande också, samtidigt.

      Radera
  11. Ja deckare tar ofta upp aktuella samhällsproblem och det är ju oerhört bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det! Speciellt eftersom deckare läses av så många människor.

      Radera
  12. Tyvärr upplever jag att det fokuseras för mycket på kvantitet istället för kvalitet i deckargenren idag. Vare sig huvudpersonen är en journalist, privatdeckare eller polis, finns det för många deckare som är väldigt lika varandra, utan någon prick över sitt i. Men en riktigt bra deckare är väldigt underhållande läsning och något jag gärna ägnar några timmar åt att läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trist om kvaliteten hamnar i skymundan! Det är verkligen sorgligt om det är så...

      Radera
  13. Korrektur är inte lätt och alla gör vi fel ibland. Men felen får absolut inte bli för många, då blir det jobbigt att läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det svårt med korrektur, och just därför borde det kanske läggas ner lite extra resurser på det. Men visst slinker det igenom en del småfel ibland, och det må väl vara hänt. Bara det inte blir för mycket!

      Radera
  14. Håller med om mallandets fördelar, även om det kan bli för mycket av det goda ibland också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst kan det bli så. Att vara lite nyskapande inom mallen - så gott det nu går - är kanske det bästa.

      Radera
  15. Deckare/Kriminalromaner är en livslång kärlek för mig, sen jag läste min första Agatha Christie för en evighet sen. Jag gillar att de ofta har samhällskritik invävda i sig, det ger en bild av tidsandan. Oavsett genre är dålig korrekturläsning ett otyg som kan förstöra hela läsglädjen trots en bra intrig! Jag har inte läst "50 nyanser av..." men bläddrade i en kollegas bok, och på bara några sidor var det flera stavfel, syftningsfel och grammatiska fel. Jag hade aldrig klarat att läsa en sån bok!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, sånt stör mig också. Då kan jag inte koncentrera mig på själva läsupplevelsen.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...