tisdag 15 april 2014

Tematrio - en deckare i Påsk?

Den är veckan är Lyran inspirerad av den annalkande påsken och den från början norska traditionen med påskekrim. Hennes fråga till oss lyder:

Vilka är dina tre favoritdeckare? Presentera en bok, författare eller romanfigur.


1. Håkan Nesser är en av mina favoritförfattare. Vad gäller hans deckare fullkomligt slukade jag serien om Van Veeteren, och ännu mer gillade jag de fyra böckerna med Gunnar Barbarotti som huvudperson: Människa utan hund (2006), En helt annan historia (2007), Berättelse om herr Roos (2008) och De ensamma (2010).

2. Sir Arthur Conan Doyles detektiv Sherlock Holmes är ett måste i min trio. Första gången Holmes dök upp var i boken En studie i rött (1887), och sedan dess har han älskats av läsare världen över. Läs till exempel De fyras tecken (1890) eller Baskervilles hund (1902).
3. Åsa Larsson är en annan av mina favoriter i deckargenren. Jag läser gärna hennes böcker om Rebecka Martinsson i Kiruna-miljö, till exempel Solstorm (2003), Det blod som spillts (2004) eller Till offer åt Molok (2012). 

18 kommentarer :

  1. Ingen lista utan Sherlock! Att jag inte tänkte på honom när jag gjorde min. Fast man kunde ju bara taed tre...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var inte helt lätt att begränsa sig, jag håller med.

      Radera
  2. Har En studie i rött på läsplattan, ska bara se till att läsa den också...

    SvaraRadera
  3. Åh, hur kunde jag glömma Sherlock Holmes?! Fy på mig. En studie i rött har inte jag läst. Det måste det bli en ändring på;).

    SvaraRadera
  4. Håkan Nesser och Åsa Larsson gillar jag med. Måste verkligen läsa flera Nesser böcker, har endast hunnit med två st.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nesser är suverän, tycker jag. Gillar hans böcker som inte är deckare också.

      Radera
  5. Sherlock Holmes, den gamle galoschen, han är oslagbar. Men Nesser är inte så dum han heller - en riktig berättare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gamla galoscher kan också vara bra att ha :-)

      Radera
  6. Åsa Larsson är bra, annorlunda. Har läst en eller två berättelser om Sherlock Holmes, men inte fastnat. Föredrar filmatiseringarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar både Sherlock-böckerna och filmatiseringarna! Kul att Sherlock fortfarande är så aktuell!

      Radera
  7. Sherlock Holmes är självklart en favorit :)

    SvaraRadera
  8. Sherlock Holmes är en klar favorit hos mig :) Och min favorit har du med på bild - The Adventures of Sherlock Holmes.

    SvaraRadera
  9. Nesser och jag har inte riktigt klickat, men de andra två gillar jag!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...