onsdag 30 april 2014

Tematrio - arbetarlitteratur

Imorgon är det första maj, och Lyran vill med anledning av detta datum att vi ska berätta om tre bra texter med arbetarfokus.




1. Min första bok är en roman som räknas som en av de första kollektivromanerna i Sverige. Josef Kjellgrens Människor kring en bro (1935) handlar om det arbetarkollektiv som byggde Västerbron i Stockholm. Man får följa många olika karaktärer, men skildringen är inte i första hand av själva arbetet, utan av livet i barackerna som var arbetarnas och deras familjers hem under byggnadstiden. En mycket bra bok, som jag tror är lite bortglömd idag.
 
2. Nästa bok på temat arbetarlitteratur är Kristian Lundbergs fantastiska Yarden (2009). Boken handlar om hur han själv tar arbete på Yarden i Malmö, en plats där arbetarna flyttar bilar som ska lastas om på olika fartyg. De arbetar under sträng bevakning och är timanställda med usla arbetsvillkor. Läs också Och allt skall vara kärlek (2011) och En hemstad: berättelsen om att färdas genom klassmörkret (2013), som tillsammans med Yarden utgör en trilogi.
 
3. Till sist, en hel bokserie. I de fyra romanerna Häxringarna (1974), Springkällan (1976), Änglahuset (1979) och En stad av ljus (1983) skildrar Kerstin Ekman kvinnornas villkor i den framväxande staden, från slutet av 1800-talet och fram till 1970-talet. Det handlar om klasskamp, om storstrejk och fattigdom, men också om kvinnans arbetsuppgifter i hemmet: hushållning, städning, tvätt, sömnad och bakning.
 
 

12 kommentarer :

  1. Häxringarna hade jag tänkt läsa i år! Och nu blev det ännu roligare att se fram emot den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul! Du har något bra att se fram emot!

      Radera
  2. Jag har läst Häxringarna och Springkällan. Den första gillade jag inte (jag klarade inte att hon skrev så mycket på dialekt), men den andra var bra. De två resterande delarna väntar på mig i bokhyllan. Och Lundberg har jag tänkt läsa så småningom. Kjellgrens bok verkar också intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lundbergs böcker måste du läsa - tunna små böcker med viktigt innehåll! :-)

      Radera
  3. fina tips, Helena! Kjellgren är helt bortglömd, tror jag också. Kristina Lundberg får ju jättefina recensioner och Yarden tyckte jag om. Kerstin Ekmans Katrineholmsserie älskade jag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar allt av Kerstin Ekman som jag har läst!

      Radera
  4. Här hade jag inte läst någon av titlarna :) Men Kerstin Ekman har jag tänkt mig att jag ska läsa.

    SvaraRadera
  5. Yarden har jag med i min trio med. Jag har läst de två första av Ekman, men jag minns ju inte de böcker jag läst så jag har ingen aning om att det var det de handlade om...

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...