tisdag 15 april 2014

2014 års Pulitzer går till Donna Tartt


För romanen The Goldfinch (Steglitsan på svenska) har Donna Tartt blivit tilldelad 2014 års Pulitzer-pris, med motiveringen:
 
"a beautifully written coming-of-age novel with exquisitely drawn characters that follows a grieving boy's entanglement with a small famous painting that has eluded destruction, a book that stimulates the mind and the heart."
 
Jag har tyvärr inte hunnit läsa romanen ännu, men eftersom jag tycker mycket om Donna Tartts två tidigare romaner, hoppas och tror jag att den här är minst lika bra. I och med Pulitzern blev jag i alla fall ännu mer sugen på att läsa The Goldfinch.
 
Har du läst den? Vad tyckte du?

4 kommentarer :

  1. Jag har inte läst den än, men jag ska införskaffa den nu när den kommer på pocket. :-)

    SvaraRadera
  2. Ska helt klart läsas i vår/sommar. Har läst de bägge tidigare och gillat.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...