söndag 27 april 2014

Söndagens smakbit: Night Film av Marisha Pessl

Den här veckan har jag ägnat mig alldeles för mycket åt studier och alldeles för lite åt bloggande... Men nu när söndagen är här tänkte jag i alla fall hinna med att bjuda på en smakbit ur den bok jag för tillfället läser.



Det är Flukten fra virkeligheten som anordnar smakbitarna, så titta gärna in där för fler boktips!



Jag har ganska nyligen börjat läsa Marisha Pessls bok Night Film (2013). Boken beskrivs som en litterär deckare och den börjar med att Ashley Cordova, dottern till en känd (kanske snarare ökänd) skräckfilmsregissör, hittas död. Journalisten Scott McGrath som tidigare försökt komma åt Cordova och då förlorade både sin fru och sin karriär, dras återigen in i Cordovas mörka och mystiska värld.

Vad som är speciellt med boken är att det insprängt i texten finns dokumentära inslag, till exempel mejlkonversationer och tidningsurklipp. Min smakbit blir det allra första klippet, som rapporterar om Ashley Cordovas död:


Night Film känns som en bok som man skulle kunna sträckläsa. Jag ska bara lämna in en viss uppsats först - sedan ska jag försvinna djupt in i Cordovas värld.

18 kommentarer :

  1. Låter som en spännande bok.

    SvaraRadera
  2. Den här boken har jag spanat på, den kommer på svenska på Natur&Kultur nu i vår. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag har sett det. Jag tycker den är riktigt bra hittills! Gillade hennes förra bok också.

      Radera
  3. Verkar spännande. Gör en mental notering om denna. Tack för smakbiten. :)

    SvaraRadera
  4. Tack för smakbiten och ha en fortsatt fin kväll.

    SvaraRadera
  5. Intressant upplägg, ser fram emot recensionen när du skrivit klart :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker också upplägget känns lite nytt och annorlunda, och eftersom jag gillade Pessls förra bok har jag ganska stora förhoppningar på den här också.

      Radera
  6. Det här låter intressant!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, av det jag läst hittills, så är det en mycket läsvärd bok!

      Radera
  7. Den här boken låter mycket intressant. Noterar titel och tackar samtidigt för smakbiten!

    SvaraRadera
  8. Tack för smakbiten. Hennes förra bok som har många år på nacken står oläst i hyllan;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den gillade jag också, så det var mycket därför jag först fick upp ögonen för den här.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...