tisdag 29 december 2015

Hjälp mig att välja bland hyllvärmarna

Det där med hyllvärmare är ett välkänt fenomen bland bokälskare - jag är ju så sugen på att läsa dem när jag står där i bokhandeln men sen blir de ändå stående i hyllan för att annat kommer emellan.

Nu tänkte jag utmana mig själv att under 2016 läsa åtminstone några av alla de böcker som blivit stående.

Jag har plockat ihop en lista på fyrtio av mina hyllvärmare (jo, det fanns några till, men inte så himla många ändå...). Det är en blandning av sådant som jag köpt ganska nyligen och bara inte hunnit fram till ännu och sådant som blivit stående i åratal. 

Mitt mål är i första skedet ganska blygsamt: att läsa 10 av de 40 titlarna. Men om det går bra tänker jag att jag ska höja målet efterhand.

Vilka av böckerna på min hyllvärmarlista tycker ni att jag ska prioritera? Vilka har ni läst och gillat, eller kanske läst och inte gillat?

Karin Alvtegen, En sannolik historia
Sara Beischer, Jag ska egentligen inte jobba här
Peter Carey, The True History of the Kelly Gang
Stewe Claeson, Pigan i Arras
Teju Cole, Open City
Wilkie Collins, The Woman in White
Stig Dagerman, Ormen
Don Delillo, Vitt brus
Kiran Desai, The Inheritance of Loss
Marguerite Duras, Sommarregn
George Eliot, Middlemarch
Günter Grass, Katt och råtta
Philip Hensher, The Mulberry Empire
Marie Hermanson, Värddjuret
Nick Hornby, High Fidelity
Gabriella Håkansson, Kättarnas tempel
Elfride Jelinek, The Piano Teacher
Edward P. Jones, The Known World
Mare Kandre, Aliide, Aliide
Nicole Krauss, Great House
Hari Kunzru, The Impressionist
Erlend Loe, Fvonk
Andrew Miller, Oxygen
David Mitchell, Number 9 Dream
Haruki Murakami, Fågeln som vrider upp världen
V.S. Naipaul, The Mystic Masseur
Elin Olofsson, Då tänker jag på Sigrid
Linda Sue Park, A Single Shard
Anne Rambach, Bombyx
Dorothy L. Sayers, Gaudy Night
Christina Schwarz, Drowning Ruth
Carol Shields, Mary Swann
Sara Stridsberg, Beckomberga: Ode till min familj
Susan Swan, The Wives of Bath
Colm Toíbín, The Blackwater Lightship
Birgitta Trotzig, En berättelse från kusten
Kjell Westö, Vådan av att vara Skrake
John Williams, Stoner
Jeanette Winterson, Written on the Body
Jeannette Winterson, Sexing the Cherry

___________________________________________________

30 kommentarer :

  1. Desai, Westö, Murakami och Krauss får min röst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt! Speciellt Westö och Desai har stått länge i min hylla...

      Radera
  2. Vilken skatt! Wilkie Collins, The Woman in White några sidor att bita i, har inte läst själv än. Birgitta Trotzig vill jag snart göra bekantskap med. Stig Dagermans självbiografiska Ormen får värma min hylla lite till. Erlend Loe får mej att skratta. Dorothy L. Sayers är i min smak, John Williams Stoner ska jag läsa, även mer Jeannette Winterson, har böckerna på svenska.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns faktiskt som en skatt och jag blir riktigt lässugen när jag ser titlarna nedskrivna :-)

      Radera
  3. När det gäller läsning, så befinner vi oss nog i olika tidsåldrar, du och jag - så det är väl inte så förvånande att jag rekommenderar dig att börja med Dorothy L. Sayers, Gaudy Night och George Eliot, Middlemarch.
    Duras har jag ännu inte lyckats hitta någon ingång till, så jag funderar på att ge mig i kast med henne.
    Så många böcker - och så kort liv!
    Margaretha
    som just nu läser
    G. Hedenvind-Eriksson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har länge varit sugen både på Gaudy Night och Middlemarch - klassiker lockar alltid.

      Radera
  4. Här är det snarare så att samma böcker värmer mina hyllor än att jag har läst någon av dem. Har dock läst annat av Marie Hermanson och Erlend Loe och gillat dem, så det får bli min rekommendation.

    (Skulle du fastna för The Woman in White kan jag faktiskt vara intresserad av en minicirkel, för den har stått högt på min läslista ett par år nu.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om det blir The Woman in White hör jag absolut av mig - du får gärna göra detsamma!

      Radera
  5. Läs Olofssons "Då tänker jag på Sigrid". Underbar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du gillar den! Den ligger högt upp på min lista och har liksom bara inte hunnits med.

      Radera
  6. Beckomberga och Stoner är fantastiskt bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är precis vad jag också tror att jag kommer att tycka. De här har jag så höga förväntningar på att jag nog väntat lite med läsningen bara därför.

      Radera
  7. Värddjuret är tunn och bra! Och väldigt spännande :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter bra! Visste inte ens att jag hade boken innan jag hittade den i hyllan igår...

      Radera
  8. De jag har läst och kan som sagt rekommendera är Murakami och Stridsberg.

    Novellerna har kommit idag. TACK!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Murakami och Stridsberg tillhör mina favoriter. Kul att novellerna hunnit fram!

      Radera
  9. Fågeln som vrider upp världen skulle jag valt. Har inte läst den men annat av Haruki Murakami och han skriver väldigt unikt.

    SvaraRadera
  10. Stoner vill jag läsa, så det är mitt förslag.

    SvaraRadera
  11. Mitt förslag: Läs Beckomberga med det snaraste. den är helt underbar.sedan Murakami och Stoner, Middlemarch , Trotzig och Mitchell

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för förslag! Beckomberga ser jag verkligen fram emot. Kul att du rekommenderar Mitchell som jag annars inte hört så mycket om.

      Radera
  12. Jag gillade verkligen Murakamis bok, men jag avskydde Stoner - så himlans långtråkig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillar Murakami och förhoppningsvis kommer jag att tycka bättre om Stoner än du gjorde :-)

      Radera
  13. Hittar flera stycken där som även värmer mina hyllor. Fågeln som vrider upp världen och Stoner har jag absolut tänkt försöka få läst under året.

    SvaraRadera
  14. Jag gillar klassiker och därför tycker jag att du ska ge dig i kast med Middlemarch och Stoner (som måste räknas som en så kallad modern klassiker). Båda kommer säkert att ge dig mycket fina läsupplevelser.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tror jag också! Gillar också klassiker och vet verkligen inte varför just Middlemarch hittills aldrig blivit läst.

      Radera
  15. Jag har bara läst En sannolik historia och Fågeln som vrider upp världen, jag gillade båda lika mycket :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att höra! Murakami verkar ligga högt upp i mångas rekommendationer.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...