måndag 14 december 2015

Läs en novell, eller flera

Den senaste tiden har jag varit fullt upptagen med att läsa in mig på de nominerade böckerna till Augustpriset och dessutom har jag skrivit klart min Masteruppsats i Biblioteks- och informationsvetenskap (ni anar inte så skönt det ska bli att slippa jobba och plugga samtidigt!).

Vad jag därför inte haft så mycket tid till är min utmaning Läs en novell. Den går ut på att pricka av noveller enligt beskrivningarna på en lista - för att klara utmaningen ska man läsa minst 20 av 40 möjliga noveller (klicka här för att läsa mer om utmaningen och kanske delta du också?).

Men bara för att jag har legat på latsidan betyder ju inte det att de andra deltagande bloggarna har gjort det... Här följer en lista med exempel på noveller som det lästs och skrivits om i utmaningen - en ganska trevlig blandning, eller hur?

Endast Eböcker: Ormblomman från Samaria av Håkan Nesser
Hanneles bokparadis: Guldbaggen av Edgar Allan Poe
Vadviläser: Tjänsteanden av Selma Lagerlöf
A ROOM OF MY OWN: Mormor gråter av Jonas Gardell
Sockerslott: Detected by the Camera av L.M. Montgomery
Det här har jag läst: Döden i floden av Agatha Christie
Kerstins bokblandning: Dödens ö av Catharina Kjellberg
Mest Lenas godsaker: Ulf gråter av Martina Montelius
Kajsas bokblogg: Ett vattentätt alibi av Agatha Christie
Läserskan: Ojura av Sina Stoor
Feministbiblioteket: massor av tips här!
En kattslavs dagbok: Miljonpundsedeln av Mark Twain
Klimakteriehäxan: Jumping Monkey Hill av Chimamanda Ngozi Adichie
På livets trassliga bastmatta:The Bride Roses av L.M. Montgomery
The owl and the pussycat: Den blå pelargonen av Agatha Christie
Mitt bokintresse: Sömnen av Haruki Murakami
Västmanländskans bokblogg: Spår i snön av Jonas Karlsson

Nu är jag väldigt sugen på att ta tag i novelläsningen igen.

_____________________________________________________________


8 kommentarer :

  1. Stort grattis till uppsatsen!
    Flera noveller väntar på mej...

    SvaraRadera
  2. hur vill du att vi gör med novellerna? ska vi rapportera till dig eller göra någon sorts uppsamlingsinlägg?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man måste absolut inte rapportera till mig - alla kan ju besöka de deltagande bloggarna för att läsa inläggen. Men kanske hade det varit kul med ett uppsamlingsinlägg före jul? Tyckte det var trevligt att samla inläggen förra gången och det verkade ju som om fler tyckte det. Så jag skriver i veckan ihop ett inlägg där den som vill kan fylla på med länkar!

      Radera
    2. jag tror att det vore kul med ett uppsamlingsinlägg
      och grattis till uppsatsen! det måste kännas som att ha fått ut en väv.

      Radera
  3. Att jobba och plugga samtidigt är en imponerande prestation. Grattis till att du nu nått ända fram! Och jag håller med; det är en väldigt varierande och inspirerande samling noveller, som blivit lästa den senaste tiden. Ett uppsamlingsinlägg tycker jag också skulle vara kul. :-)

    SvaraRadera
  4. Grattis till uppsatsen och en ihopsamlingsinlägg skulle vara kul.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...