tisdag 20 november 2018

Veckans topplista: Höstens bästa

Varje vecka kör Johannas deckarhörna sin topplista, där man ska lista fem böcker på ett visst tema. Den här gången handlar det om höstens bästa böcker.

Här kommer mina favoriter bland det jag läst under hösten (utan inbördes ordning):

1. Jag tyckte mycket Mikael Niemis Koka björnen bok som både är en historisk roman om väckelseprästen Lars Levi Laestadius och en spännande deckare.

2. Allt jag läst av Sara Stridsberg har varit helt fantastiskt, och hennes senaste roman, Kärlekens Antarktis, är inget undantag. Utifrån en styckmördad kvinnas perspektiv, leds vi in i en berättelse om grymhet, ensamhet och den slutgiltiga uppoffringen.

3. En annan favorit under hösten var 1793 av Niklas Natt och Dag. Jag gillar den spännande mordgåtan, men tycker nästan ännu mer om beskrivningen av dåtidens Stockholm och de intressanta personskildringarna.

4. Alldeles nyligen har jag läst ut John Ajvide Lindqvists Misslyckas igen, misslyckas bättre: anteckningar om skräck och skrivande. Det är en bok som jag gillar både för att jag får reda på hur författaren har tänkt och arbetat fram de böcker jag njutit av att läsa, och för att jag själv gillar att skriva.

5. Till sist, Maggie O´Farrells självbiografiska roman Jag är, jag är, jag är: ett hjärtslag från döden, som jag verkligen tyckte mycket om. Boken är uppbyggd av kortare berättelser som alla skildrar händelser nära döden. Sällan har jag läst något så livsbejakande.

42 kommentarer :

  1. inte läst någon av dessa, några andra står i läskön före.

    SvaraRadera
  2. Koka björn måste jag bara läs någon gång.

    SvaraRadera
  3. Koka björn kunde gott ha varit med på min lista också. Mycket bra. Alla de andra är intressanta för mig. 1793 ligger nog först i kön.

    SvaraRadera
  4. Koka björn gillade jag verkligen. Stridsberg köar jag för. tack för tips.

    SvaraRadera
  5. Kärlekens antarktis vill jag läsa!

    SvaraRadera
  6. Svar
    1. En njutning att läsa (trots läskigheterna)!

      Radera
  7. Maggie O´Farrells bok vill jag läsa!

    SvaraRadera
  8. 1793 har jag köpt, men den har maken tagit hand om. Stridsberg har jag köpt men ännu inte hunnit läsa. Koka björn har jag inte riktigt känt mig sugen på men jag börjar vackla. Maggie O´Farrell har jag med på min topplista. Ajvide Lindqvist måste jag nog ta mig en titt på

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst var O´Farrells bok bra! Det var den första jag läste av författaren, men tänker absolut läsa nåt mer.

      Radera
  9. 1793 vill jag läsa, hoppas min dotter läser klart boken snart så jag kan låna.

    SvaraRadera
  10. 1793 var riktigt spännande. Koka björn väntar i min bokhylla. Tack för övriga tips.

    SvaraRadera
  11. Saras Stridsbergs bok blir den första jag läser av henne, jag ser fram emot den. Koka björn har fått vänta länge nu, får se när jag hinner läsa den.

    SvaraRadera
  12. 1793 var bra, Sara Stridsberg skulle jag nog vilja bekanta mig med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stridsberg är en av mina absoluta favoriter!

      Radera
  13. Koka björn tyckte jag mycket om. 1793 gör mig fortfarande illamående. Den var så vidrig att det överskuggar allt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, den var vidrig, men jag tyckte på sätt och vis att händelserna passande in i den eländiga och våldsamma miljön.

      Radera
  14. 1793 köar jag för. hos Sonen som fick den i present av mig ... "Koka björn" är jag också lite nyfiken på. Och för all del Stridsberg också !

    SvaraRadera
  15. Gillade också Kärlekens Antarktis och har den också på min lista, precis som du kommenterade. Har läst Koka Björn också, och bland de övriga boktipsen vill jag läsa allt^^

    SvaraRadera
  16. Jag har inte läst någon av de här!! Måste kolla upp några lite mer!

    SvaraRadera
  17. 1793 och Koka björn skulle jag nog vilja läsa.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...