tisdag 28 maj 2019

Veckans topplista: Vårens bästa

Varje vecka har Johannas deckarhörna sin topplista, där den som vill vara med ska lista fem böcker på ett visst tema.

Den här veckan är ämnet vårens bästa böcker.

Här kommer min lista på de fem böcker jag tyckte allra bäst om under mars, april och maj (utan inbördes ordning):

1. Fjädrar av Jacqueline Woodson gillade jag verkligen. Boken är en ungdomsroman som handlar om Frannie, hennes familj och hennes klasskamrater i sjuttiotalets USA. Frannie bor i ett helt svart område, och när en långhårig vit kille börjar i hennes klass, ställs allt på ända.

2. Max Porters andra roman, Lanny, var precis lika bra som den första, Grief is the Thing with Feathers. Lanny är en pojke med speciella förmågor, och det är honom boken kretsar kring. I boken finns också ett slags mytologiskt väsen, Dead Papa Toothwort, som har funnits i byn i alla tider och som blandar sig i det som händer där. Jag gillar hur boken är skriven i en alldeles unik stil med vissa sidor som är fyllda med lösryckta ord skrivna huller om buller - se här vad jag menar. Boken kommer i svensk översättning på Sekwa i augusti.

3. Agota Kristofs trilogi Den stora skrivboken, Beviset och Den tredje lögnen är verkligen otroligt bra. Boken handlar om två pojkar som under kriget blir bortlämnade till sin mormor. Men när man läser del två och tre i trilogin, blir man allt mer osäker på vad som egentligen är sant. Boken handlar om hur kriget påverkar människorna, och om att hitta sitt språk och sin identitet.

4. En bok jag hade riktigt roligt när jag läste var David Sedaris Calypso. Boken är Sedaris vardagsbetraktelser om sin familj och vänner, och allt möjligt han funderar över och lägger märke till i sin samtid. Jag gillar den ironiska och ibland råa humorn.

5. Till sist, jag har precis läst The Stranger Diaries av Elly Griffiths. Visserligen tog det mig ett tag att komma förbi jämförelsen med Ruth Galloway-böckerna, men när jag väl kom in i handlingen tyckte jag boken var riktigt underhållande. En nutida brottsutredning blandas med en viktoriansk skräckberättelse på ett spännande sätt.

32 kommentarer :

  1. Agota Kristof återstår ännu för mig att läsa. Tack för påminnelsen! Och en Elly Griffiths med viktoriansk skräck inblandad, det verkar spännande.

    SvaraRadera
  2. Har inte läst någon av dem, men jag blir ju nyfiken på Elly Griffiths bok. Har hon alltså skrivit något annat än om Ruth?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst har hon det. Förutom den här, också en serie om DI Stephens & Max Mephisto (som jag inte har läst).

      Radera
  3. Agota Kristof är bra, Sedaris och Fjädrar har jag lånat på biblioteket, Max Porters tyckte jag om.

    SvaraRadera
  4. Tack för tipsen. Jag har inte läst någon av dessa.

    SvaraRadera
  5. Känner inte till någon av de här. Tack för tips!

    SvaraRadera
  6. funderade också lite på Kristof, men det fanns faktiskt många andra. nu blev jag bekymrad. Elly Griffiths har väl inte slutat med Ruth Galloway?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hoppas jag verkligen inte. Den senaste Ruth-boken hade absolut obesvarade frågor i sig som jag tycker öppnar för minst en bok till :-)

      Radera
  7. Inte läst en enda av dem. Men nu blev jag nyfiken på Griffiths bok!

    SvaraRadera
  8. Inte läst någon av dem men tack för tips!

    SvaraRadera
  9. Elly Griffiths bok blev jag riktigt nyfiken på. Undrar om den finns på svenska? Fjädrar lät också riktigt bra. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror inte den finns på svenska, ännu i alla fall. Men det borde väl komma.

      Radera
  10. Jag har inte läst någon på din lista, tack för tips!

    SvaraRadera
  11. Ja, Sedaris vill jag läsa mer av!

    SvaraRadera
  12. Har inte läst någon av dina så tack för intressanta tips.

    SvaraRadera
  13. Först tänkte jag att du har fjädrar som tema, men så var det inte. Däremot fina tips, tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Både Fjädrar och Grief is the Thing with Feathers är inspirerade av samma dikt av Emily Dickinson. Men nej, inget fjädertema :-)

      Radera
  14. Kristofs trilogi låter riktigt intressant och Lanny och Calypso blir jag också sugen på. Tack för tips!

    SvaraRadera
  15. ny Nobelpristagare för mig:
    http://hannelesbibliotek.blogspot.com/2019/05/morka-alleer-av-ivan-bunin.html

    SvaraRadera
  16. Bara okända titlar för mig, så jag tackar för tipsen!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...