tisdag 21 maj 2019

Veckans topplista: Skottland

Varje vecka har Johannas deckarhörna sin topplista, där den som vill vara med ska lista fem favoriter på ett visst tema.

Den här veckan ska böckerna ha något slags koppling till Skottland.

Här kommer min lista (utan inbördes ordning):

1. Peter Mays serie som utspelar sig på Isle of Lewis, en liten ö i den Yttre Hebriderna, är en stor favorit. The Blackhouse är den första boken där vi får möta Fin Macleod, en kriminalkommissarie från Edinburgh som skickas till ön för att utreda ett mord. Fin är själv uppvuxen på ön och tvingas nu ta uti med sitt förflutna.

2. Trainspotting av Irvine Welsh handlar om ett gäng killar i Edinburgh under det sena åttiotalet. Rents, Sick Boy, Mother Superior, Swanney, Spuds och Begbie glömmer man inte i första taget. De lever ett intensivt och hårt liv med droger, våld och galenskap. Bokens dialog är skriven som de verkligen skulle ha pratat, vilket  är både kul och utmanande att läsa.

3. En riktig klassiker är William Shakespeares Macbeth, som utspelar sig i Skottland och som ofta kallas just The Scottish Play. Macbeth och hans hustru mördar kungen för att själva komma till makten, men Macbeth hemsöks därefter av plågor och kval. Här finns också de onda systrarna som genom en häxbrygd förutspår allt som ska ske. En av mina favoritpjäser av Shakespeare.

4. The Prime of Miss Jean Brodie av Muriel Spark måste väl också räknas som en klassiker. Boken utspelar sig i Edinburgh under mellankrigstiden. Miss Brodie är lärarinna på en skola där hon samlat de allra bästa eleverna, en grupp flickor hon försöker forma till att bli starka och oberoende kvinnor.

5. Till sist, en bok jag ännu inte läst, men som jag tror jag kommer att gilla: The Singing Sands av Josephine Tey. Poliskommissarie Alan Grant från Scotland Yard är på väg hem till Skottland och hittar då en död man på tåget. Mannen har skrivit ner några rader ur en vers på en tidning och Grant börjar följa spåren. Ledtrådarna tar honom ända till de Yttre Hebriderna - miljön är alltså en av anledningarna till att jag tror att jag kommer att tycka om boken. Det är något speciellt med de där karga, avlägsna skotska öarna.

13 kommentarer :

  1. Miss Jean Brodies bästa år har jag läst och sett filmen med den unga vackra Maggie Smith, Trainspotting är intresant både som bok och film, visades ganska nyligen i svt. Macbeth, har jag inte vågat se... nyligen i svt

    SvaraRadera
  2. Tack för den här trevliga listan. Muriel Sparks bok vill jag läsa.

    SvaraRadera
  3. Peter May fanns på min lista också, de andra har jag inte läst.

    SvaraRadera
  4. Hade ingen aning om att Trainspotting är en bok, har bara sett filmen :)

    SvaraRadera
  5. The Singing Sands låter bra!

    SvaraRadera
  6. Peter May är den enda jag läst något av och Svarthuset finns på min lista också

    SvaraRadera
  7. Macbeth så klart. tänkte inte på det. men Trainspotting såg jag som film och gick omedelbart och köpte skivan med musiken.

    SvaraRadera
  8. Tack för tipsen. Nya titlar för mig.

    SvaraRadera
  9. Nummer 1 och 3 har jag läst. Tack för övriga tips.

    SvaraRadera
  10. 5:an lät intressant! Men att Trainspotting var en bok också hade jag helt missat. Filmen har jag sett i alla fall.

    SvaraRadera
  11. Jag har bara läst Macbeth som grafisk roman och sett filmen Trainspoting hur många gånger som helst.

    SvaraRadera
  12. har du läst Inger Edelfeldt:
    http://hannelesbibliotek.blogspot.com/2019/05/novellerna-av-inger-edelfeldt.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är faktiskt osäker på det - tror jag har läst nån för länge sedan. Tack för tips! :-)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...