onsdag 30 december 2015

Årets topp-tio läsupplevelser

Det blir många sammanställningar och listor såhär i slutet av året. En som jag absolut måste göra är den över årets starkaste läsupplevelser. Som vanligt tycker jag det är stört omöjligt att rangordna det jag läst, så utan inbördes ordning (och inte bara nyutgivna böcker) kommer här en topp-tio-lista för 2015:

Hilary Mantel, Giving up the Ghost
Majgull Axelsson, Jag heter inte Miriam
Donna Tartt, The Goldfinch
James Joyce, Ulysses
Stina Stoor, Bli som folk
Jonas Hassen Khemiri, Allt jag inte minns
Aris Fioretos, Mary
John Ajvide Lindqvist, Rörelsen : Den andra platsen
Olga Tokarczuk, Styr din plog över de dödas ben
Boris Pasternak, Doktor Zjivago

Vilka var dina favoriter under 2015?


2 kommentarer :

  1. Mary är en roman som jag verkligen vill läsa, för mig är det tyvärr så att nya böcker pockar på och höstens utgivning nästan känns glömd. Måste bli bättre på att läsa back-list!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är verkligen svårt att hinna med både nytt och gammalt... Men Mary tycker jag verkligen du ska peta in någonstans under året!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...