tisdag 22 december 2015

Muriel Barbery: Alvernas liv

Jag blev riktigt glad när jag såg att författaren till Smaken och Igelkottens elegans skulle ge ut en ny roman. Jag blev också glad när jag förstod att den här boken i alla fall till ämnet skulle skilja sig rejält från de två föregående, för även om jag är förtjust i vad Barbery skrivit tidigare tycker jag det är kul och modigt när en författare vågar byta spår. Men tyvärr blev Alvernas liv inte riktigt den läsupplevelse jag hoppats på - kanske hade jag helt enkelt för höga förväntningar.

Boken handlar om Clara och Maria, två föräldralösa flickor i tioårsåldern. Clara växer upp i Italien i en liten bergsby och Maria på landet i Bourgogne, men snart står det klart att det finns mystiska krafter som binder dem till varandra. Maria har en sällsam förbindelse till naturen och kan kommunicera med både växter och djur. Clara har en närmast övernaturlig musikalisk begåvning och får bilder och skeenden att framträda när hon spelar på sitt piano.

I en angränsande dimension till människovärlden finns ett rike som är befolkat av ett slags alver. Det är från den här världen som både ett mörkt hot och goda krafter kommer. Men det är Clara och Maria som tillsammans måste kämpa mot de ondskefulla varelser som hotar att ödelägga människovärlden.

Det som ställer till det för min läsning är faktiskt främst språket. Det dröjer länge innan jag hittar ett flyt i texten och jag får ibland läsa om meningarna flera gånger för att hänga med. Det gör förstås att jag får svårt att komma in i berättelsen, vilket är synd. För förutsättningarna för en riktigt storslagen berättelse finns ju där. Jag tycker speciellt mycket om hur det är konsten, naturen och harmonin som utgör de goda krafterna, och flickornas band till varandra och gåtan kring deras ursprung är något jag skulle vilja läsa mer om.

Så kanske ska jag ändå så småningom ge mig på nästa del - en fortsättning är nämligen utlovad.


Titel: Alvernas liv
Författare: Muriel Barbery
Översättare: Marianne Öjerskog i samarbete med
Maria Bodner Gröön och Magdalena Sörensen
Utgivningsår: 2015
Förlag: Sekwa
Antal sidor: 310

____________________________________________________________




Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...