onsdag 30 december 2015

Tematrio - Inför kommande år

Den här veckan blickar Lyrans tematrio fram mot det nya året. Hon uppmanar oss:

"Berätta om tre böcker du vill läsa nästa år eller om tre andra "löften" eller föresatser!"

1. Jag gillar verkligen läsutmaningar - de ger mig ingen som helst lässtress utan jag blir mest bara inspirerad. Så under 2016 kommer jag att försöka läsa hyllvärmare och det blir också en Boktolva (mer om detta senare). Dessutom kommer jag förstås att fortsätta pricka av beskrivningar i Läs en novell.

2. En föresats jag har under 2016 är som vanligt att försöka läsa så varierat som möjligt. Gärna många fler böcker på engelska (vet inte varför det blivit så mycket svenskt under 2015 för jag tycker lika mycket om att läsa på engelska som på svenska), dessutom gärna många fler böcker som kommer från den icke svensk- eller engelskspråkiga världen och gärna både nytt och gammalt och böcker som är tänkta för olika läsåldrar.

3. En annan föresats är att gå på många olika kulturella evenemang. Visserligen kommer jag iväg på kulturtanteri ganska ofta, men det finns ju så mycket intressanta föredrag, konstutställningar, filmer, teaterföreställningar och konserter att jag borde kunna roa mig med detta ännu oftare. Två konserter är faktiskt redan inbokade: Night of the Proms i Stockholm och en blueskonsert med Thorbjörn Risager här hemmavid.

16 kommentarer :

  1. Å, jag skulle också vilja hinna med fler kulturevenemang. Vad har jag egentligen att skylla på? Bor på pendelavstånd till huvudstaden där det kryllar av muséer, utställningar, teatrar, konserter och annat spännande. Det är pinsamt hur sällan jag pallrar mig iväg...

    SvaraRadera
  2. Jag blir väldigt peppad av läsutmaningar och ska haka på åtminstone ett par. Boktolvan är given, Hyllvärmarutmaningen är frestande.

    Kulturevenemang är något jag borde komma iväg på lite oftare. Kulturtanteri är ett väldigt bra ord, det snor jag.

    SvaraRadera
  3. Mer Kulturevenemang önskar jag fanns här nere men tyvärr är det väldigt begränsat.

    SvaraRadera
  4. läsutmaningar ger en anledning att vrida och vända på det där med böcker och läsande och är alltså mycket inspirerande. hyllvärmare är verkligen något att ta sig an också

    SvaraRadera
  5. Även jag ska läsa flera noveller.

    SvaraRadera
  6. Håller med dig på alla punkter! Kulturtanteri är snart ett ord i nyordslistan :-)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...