tisdag 29 december 2015

Årets läsutmaningar

Jag gillar verkligen läsutmaningar. Inte för att jag egentligen behöver dem - jag läser många böcker vare sig jag blir utmanad eller inte - men utmaningar är ett kul sätt att bredda sin läsning och kanske hitta böcker som annars inte blivit lästa. Under 2015 har jag varit med i tre olika.

Precis som förra året har jag i år prickat av böcker på en lista i KAOS-utmaningen, den här gången med sin hemvist hos Sagan om sagorna. Utmaningen går ut på att man under året ska läsa och bocka av minst 20 titlar från en lista på totalt 35 beskrivningar. Jag tyckte faktiskt det var ovanligt svårt att hitta böcker som passade till beskrivningarna den här gången men lyckades i alla fall komma upp i de efterfrågade tjugo. Se min lista här

Den andra utmaningen jag varit med i är Boktolvan, ursprungligen uppfunnen av Linda på enligt O. Här ska man under året läsa böcker av tolv författare som man aldrig tidigare läst. Här kommer jag nog inte att nå hela vägen fram - jag läser just nu författare nummer elva och en till hinner jag väl inte med innan året är slut. Det här är riktigt bra utmaning, tycker jag, och jag kommer förmodligen att sikta på en ny boktolva även 2016. 

De här för mig tidigare olästa författarna blev alltså tack vare Boktolvan lästa under 2015:

Fred Vargas, Cirkeltecknaren
Fredrik Backman, En man som heter Ove
Peter May, Svarthuset och Lewismannen
Maria Lang, Mördaren ljuger inte ensam, Farligt att förtära och Inte flera mord!
Therese Bohman, Den andra kvinnan
Sabine Gruber, Mira och Irma
Alexis Ragougneau, Madonnan i Notre-Dame
Carol Rifka Brunt, Tell the Wolves I'm Home
Amanda Svensson, Hey Dolly
Nina Bouraoui, Kärlekens geografi
Ransom Riggs, Miss Peregrines hem för besynnerliga barn (som jag läser just nu...)

Den tredje och sista läsutmaningen som jag ägnat mig åt under året är min egen Läs en novell. Den är inspirerad av KAOS-utmaningen och består precis som den av en lista med beskrivningar där man ska läsa och bocka av minst tjugo titlar. Skillnaden är att det här handlar om noveller. Utmaningen sträcker sig ända fram till juni 2016 så om du vill haka på under nästa år finns det fortfarande gott om tid att hinna läsa. Extra kul är att det känns som om många av de deltagande bloggarna (inklusive mig själv) verkligen har fått upp ögonen för novellen. 

Klicka här om du vill veta mer om Läs en novell och kanske själv vara med.

Nu har jag det roligaste av allt framför mig. Nämligen att fundera ut vilka utmaningar jag ska vara med i under 2016 och kanske börja så smått med att pussla ihop en nya Boktolva. 

______________________________________________________

8 kommentarer :

  1. Carol Rifka Brunt har jag på min boktolva för nästa år :)

    SvaraRadera
  2. Svar
    1. Visst är det kul med novellerna. Jag tror aldrig jag har tänkt så mycket på noveller som nu :-)

      Radera
  3. Håller med Hannele, noveller är grejer det! Novellutmaningen är verkligen jättekul, så tack för att du dragit igång den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att du gillar den! Tycker själv också att det är jättekul!

      Radera
  4. Jag kommer att ha en utmaning för 2016 som jag kallar för Temaläsning 2016. Här kan du läsa mer om utmaningen: http://www.barnboksbloggen.se/?p=9113

    Det finns också en tillhörande Facebookgrupp som heter just Temaläsning 2016.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som en kul utmaning! Jag ska fundera på den...

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...