tisdag 12 juni 2018

Veckans topplista: Blommiga bokomslag

Varje veckan kör Johannas deckarhörna sin topplista, där de som vill vara med ska lista fem böcker på ett visst tema:

"Det är många skolavslutningar just nu och det för osökt tankarna till den svenska sommarpsalmen Den blomstertid nu kommer. Steget är inte långt till veckans tema för topplistan, våra fem favoriter när det gäller blommiga bokomslag."

Här kommer min lista (utan inbördes ordning):

1. En riktig klassiker i blommiga sammanhang är Elsa Beskows Blomsterfesten i täppan. Här finns en magisk midsommarfest och vackra illustrationer av en blomsterparad med blåklockor, pioner, daggkåpor och en massa andra växter.

2. Jag är alltid glad när jag kan ha med Jane Austen på en lista, och i det här fallet passar det blommiga omslaget på Bonnier Pockets utgåva av Emma perfekt.

3. En en annan bok jag tycker mycket om (och som har ett riktigt snyggt blommigt omslag) är Jessica Schiefauers Pojkarna. Boken handlar om fjortonåriga tjejerna Kim, Bella och Momo som på kvällarna dricker nektarn från en speciell blomma och blir förvandlade till pojkar.

4. Bonnier Pocket ligger också bakom de vackra utgåvorna av Selma Lagerlöfs böcker i blommig design av systrarna Jobs. Till topplistan väljer jag Kejsarn av Portugallien om Jan i Skrolycka och hans dotter Klara Gulla.

5. Till sist, Paradisbaden av Akli Tadjer, en roman om Adèle, en begravningsentreprenör som tycker att hennes yrke står i vägen för hennes kärleksliv. Men på en fest träffar hon den blinde före detta akrobaten Léo.


26 kommentarer :

  1. Åh så fina omslag! Har ju läst en del av böckerna men inte pojkarna och den skulle jag vilja läsa.

    SvaraRadera
  2. så fina omslag, Akli Tadjer är jag nyfiken på eftersom svärdottern är i branschen.

    SvaraRadera
  3. Jag skulle verkligen vilja läsa Jane Austen snart.
    Kejsaren av Portugalien är annars en riktigt bra bok!
    Här är mina blommiga: http://hce.blo.gg/2018/june/veckans-topplista-blommiga-omslag-2.html

    SvaraRadera
  4. Ljuvliga omslag. Funderade själv på Beskows omslag, för att få med en barnbok. Men det blev som det blev. :-)

    SvaraRadera
  5. Kul med Beskow, passar superbra! Jag älskar nyutgåvorna av Lagerlöf.

    SvaraRadera
  6. Jättefina omslag och spännande böcker! Selma Lagerlöfs nyutgåvor är helt underbara, jag vill äga allihop. Kejsarn av Portugallien är dessutom så otroligt bra, både som bok och film.

    SvaraRadera
  7. Jättevackra bokomslag. paradisbaden är jag nyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En mysig feelgood med lite ovanliga människor.

      Radera
  8. Jättefina omslag! Kejsarn av Portugallien är den enda jag läst. Tack för tips om de andra!

    SvaraRadera
  9. Pojkarna är jag lite nyfiken på, gillade ju hennes andra bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyckte mycket om Pojkarna - en så smart romanidé!

      Radera
  10. hur kunde jag glömma Blomsterfesten i täppan? har läst alla utom Pojkarna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den passar ju onekligen bra på blomstertemat :-)

      Radera
  11. Jättefina omslag. Man blir glad.

    SvaraRadera
  12. Blomsterfesten i täppan hade vi hemma när jag var barn!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...