fredag 20 februari 2015

Bokbloggsjerka - om att skriva blogginlägg

I veckans bokbloggsjerka undrar Annika:

Var (och hur) författar du dina inlägg?

Jag har nog inget entydligt svar på den frågan, utan det kan se lite olika ut beroende på hur mycket tid jag för tillfället har.
 
Idéer får jag i alla fall ofta - förutom rena recensioner kan det vara allt  från en mycket liten reflektion i något jag läst, till större idéer som sedan blir ett återkommande tema eller en temaserie. Jag tycker det är extra kul att skriva om platser som jag besökt där det finns en litterär koppling - då läser jag gärna in mig på skönlitteraturen och gör något större av det. Jag tycker också det är kul att fota egna bilder till bloggen, så ibland kan det vara just ett foto som är grundidén till själva inlägget.

Alla idéer jag får samlar jag i den här boken - det är en sån där med gummiband runt, vilket gör att man kan stoppa in en massa lösa lappar också. Om jag sen inte skulle komma på något att skriva om, kan jag alltid bläddra i boken och förhoppningsvis få lite ny inspiration.
 
Var jag författar mina inlägg varierar också. Helst när jag är själv hemma i lugn och ro, men det går bra med liv och rörelse runtomkring också. Idealet tycker jag är när jag hela tiden har några inlägg redan klara - då behöver jag aldrig känna att jag måste komma på något speciellt just en viss dag. Men det är långt ifrån alltid jag har det så, speciellt nu när jag är inne i en period med väldigt mycket annat som måste gå före bloggandet.



36 kommentarer :

  1. Det är nog viktigt att inse att det är frivilligt att blogga. Man måste inte komma på något att skriva. Annars blir det som FB-inlägg där folk berättar vad de har ätit till frukost. Och tar bild på det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, det måste ju vara kul och inte ett tvång. Då blir det heller inte bra, tor jag.

      Radera
  2. Jag behöver lugn och ro när jag skriva, annars blir jag tokig :p

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag föredrar ju också det, men ibland kan får det gå ändå om nåt ska bli gjort :-)

      Radera
  3. det där med litterära platser och egna foton är väldigt roligt. ibland har jag något sparat inlägg klart att publicera i förväg, men för det mesta inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle gärna ha sparade inlägg oftare än jag faktiskt har det :-)

      Radera
  4. Min anteckningsbok är värd sin vikt i guld :)

    SvaraRadera
  5. De där böckerna man kan peta in lösa lappar i är geniala, den som uppfann dem borde ha fått ett nobelpris

    SvaraRadera
  6. Jag skulle nog inte kunna använda en anteckningsbok - har en tendens att slarva bort sådana och hitta dem kanske ett halvår senare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då funkar det ju kanske inte så bra... :-)

      Radera
  7. Klart bra med den där anteckningsboken! Kan ju tas fram när som helst - och bjuda på idéer du kanske rent av hunnit glömma bort?!

    SvaraRadera
  8. Smart med bok. Det ska jag ta efter. Använder ibland telefonen men gillar det ibte helt. Känns inte riktigt som ett kreativt verktyg ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar min anteckningsbok, och eftersom man lätt kan förvara även lösa lappar i den kan man ju enkelt samla också det man skriver ner i farten på något annat papper.

      Radera
  9. Jag tar också gärna foton själv till min blogg.

    SvaraRadera
  10. Jag köper ( hmmmm) ständigt anteckningsböcker som jag ska skriva idéer i. Det blir nästa alltid några rader i telefonen istället och ett eller flera foton. Jag har en fin samling anteckningsböcker ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men det måste ju vara kul att i alla fall titta på de fina anteckningsböckerna? :-)

      Radera
  11. Vilken fin bok du har för dina anteckningar. Bättre än post it lappar.

    SvaraRadera
  12. Snygg anteckningsbok, bra grej. Jag brukar också anteckna ibland i häfte eller i utkast på bloggen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är faktiskt en bra grej - funkar bra för mig i alla fall.

      Radera
  13. jag försöker verkligen skriva i anteckningsböcker som har fasta blad... är boken egen, gör jag lite anteckningar där, diskret.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anteckningsböcker är bra! Men jag vågar inte skriva i mina böcker... ;-) Då antecknar jag sida och citat på ett annat papper istället.

      Radera
  14. Smart med boken. Jag kommer ofta på idéer när jag inte kan blogga och sedan när jag väl sätter mig så har det runnit iväg. Kanske boken skulle vara en smart sak för mig med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man behöver ju inte skriva ner så mycket. Oftast räcker det med ett par rader för att man ska komma ihåg hur det nu var man tänkte.

      Radera
  15. Att skriva upp sina idéer är ju bra, jag är inte så bra på det:)

    SvaraRadera
  16. Jag gillar också att fotografera till bloggen. En anteckningsbok borde jag skaffa mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fotona känns ibland som halva nöjet. Nästan i alla fall :-)

      Radera
  17. Åh, en sån bok vill jag ha :) (fast det gäller nog för mig att komma ihåg att ta med den överallt oxå...)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast det funkar bra att skriva på lösa lappar och sedan peta in dem i boken också. Jag har faktiskt nästan aldrig boken med mig.

      Radera
  18. Jag har gått från struktur till mer ostrukturerat, för att hitta min blogglust igen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte bra när tvång gör att blogglusten försvinner. Då är det ju liksom ingen mening med det hela. Ostrukturerat kan nog vara hur bra som helst!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...