tisdag 10 februari 2015

Tematrio - historiskt


Veckans tematrio hos Lyran är historiska romaner eller filmer. Min tre tips kommer här:
 
1. Först ut är Aldermanns arvinge av Gabriella Håkansson. Den unge pojken William Aldermann växer upp i London i början av 1800-talet. Han är arvtagare till en stor förmögenhet, men också till en idétradition som är minst sagt politiskt utmanande. Hans far var ledare för sällskapet Dilettanti som inspirerade av antikens tankar vill utveckla människorna och bejaka deras lust. När pappan dör inleds en äventyrlig jakt på stormästarens hemliga planer, vilka är tänkta att förändra världen i Dilettantis anda.
 
2. Tracy Chevalier har skrivit flera läsvärda historiska romaner. Den här gången väljer jag att berätta om Burning Bright som handlar om barnen och bästa kompisarna Jem Kellaway och Maggie Butterfield. Boken utspelar sig i London år 1792. Jem och Maggie lär känna och blir alltmer inblandade i sin grannes liv, en granne som inte är vem som helst, utan ingen mindre än den radikale poeten Wiliam Blake. I romanen blir barnen till och med en del av inspirationen till hans kända Songs of Innocence och Songs of Experience.
 
3. Till sist, ännu en Londonskildring, den här gången om år 1851 och tiden för den stora världsutställningen. I Carina Burmans lekfulla historiska deckare Babylons gator: ett Londonmysterium får vi följa med den svenska succéförfattarinnan Euthanasia Bondeson när hon tvingas ge sig ut på jakt efter sin sällskapsdam som mystiskt försvunnit i Londons gränder. Euthanasia är en underhållande huvudperson, som i bokens baksidestext beskrivs som "självupptagen, taktlös och oemotståndlig."
 
 

26 kommentarer :

  1. Carina Burman gillar jag, Wiliam Blake. så spännande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är faktiskt riktigt spännande och bra!

      Radera
  2. Har inte läst någon av de här, men är väldigt nyfiken på Burman.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hennes historiska deckare är väldigt charmiga! Det finns två till i serien, har jag för mig, och jag gillade dem också.

      Radera
  3. spännande trio! Gabriella Håkansson har jag läst, men däremot inte fortsättningen. Burman hade jag ju med också. Chevalier låter ju jättespännande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Chevaliers bok gillar jag! Har fortsättningen på Aldermanns arvinge stående i bokhyllan och ser fram emot att läsa den! Enligt henne själv - pratade lite med henne när hon var på Kristianstads bokfestival - är tvåan bättre.

      Radera
  4. Aldermanns arvinge verkar spännande. Och Chevalier och Burman är bra. Jag gillade verkligen Babylons gator. Hoppas Burman kommer med fler deckare om Euthanasia Bondesson, vad jag fattat som har det bara blivit tre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror också bara det finns tre - hon hade gärna fått skriva fler!

      Radera
  5. Jag har inte läst någon av dessa, så spännande! Chevaliers bok låter väldigt intressant. Tack för tipset :)

    SvaraRadera
  6. Aldermanns arvinge har jag läst men tyckte den var väl tjock och långrandig. Chevalier skulle jag dock gärna läsa mera av, har hittills läst en bok. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, den är ju verkligen en tegelsten, fast jag gillade att det tog sin lilla tid att läsa. Jag gillar alla Chevaliers böcker - klart du ska läsa fler! :-)

      Radera
  7. Aldermanns arvinge är jag nyfiken på. Chevaliers böcker brukar jag läsa men just denna kände jag inte igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror inte den är en av hennes mest kända.

      Radera
  8. Jag har inte läst just den boken av Chevalier men ett par tre andra har jag läst och tyckt om. Bäst är förstås Flickan med pärlörhänge, i alla fall bäst av de jag läst av henne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Flicka med pärlörhänge är riktigt bra, men jag gillar de andra också. Har svårt för att välja vilken som är bäst, faktiskt.

      Radera
  9. Burmans bok var riktigt bra. De andra har jag inte läst, men verkar spännande. Tack för tips! :)

    SvaraRadera
  10. Alltså, det här med att döpa en huvudperson till Euthanasia... Tracy Chevalier tror jag inte jag läst något av, borde jag det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Euthanasia är ett något annorlunda namn :-) Jag tycker du ska läsa Chevalier - kanske börja med Flicka med pärlörhänge? Eller välj något utifrån den historiska tid eller miljö du är mest nyfiken på?

      Radera
  11. Jag har inte läst någon av dessa. Tack för tips!

    SvaraRadera
  12. Tracy Chevalier har jag läst ett par av, men inte just den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon har hunnit skriva några stycken vid det här laget - jag gillar faktiskt alla!

      Radera
  13. Tre böcker som jag inte vet så mycket om. Tack för tipsen.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...