tisdag 24 februari 2015

Fantasy-fantasier

Hos Kulturkollo är det den här veckan fantasy-tema, och de har en kul utmaning som jag gärna deltar i. Jag är i och för sig ingen direkt fantasykännare, men jag har vissa favoriter som jag verkligen tycker mycket om.
 
Första frågan i utmaningen är den här: Vilken fiktiv plats skulle du besöka om du bara kunde?
 
Jag skulle väldigt gärna vilja tillbringa lite tid i Rivendell tillsammans med J.R.R Tolkiens alver. Det verkar så rofyllt och så sagolikt vackert - en perfekt plats att vila upp sig lite på.
 
Fråga nummer två: Om du fick välja en av alla dessa magiska varelser som ditt eget husdjur – vilket skulle du ta? Och varför?
 
Här vore det väl närmast tjänstefel om jag inte väljer en uggla, och visst hade jag gärna haft Harry Potters snövita uggla Hedwig som mitt husdjur. Hon inte bara hämtar post utan är ett ovanligt klokt och troget husdjur.

Till sist, fråga nummer tre: Hitta på en egen trollformel! Hur låter den? Vad tänker du använda den till?
 
Det jag behöver mest just nu är mer tid. Tänk om man bara kunde förlänga sin egen tid och göra klart allt det där som behöver göras? Sedan kunde man helt enkelt sätta igång tiden igen och då vara lugn, avslappnad och tillfreds med allt.
 
Det fixar jag lätt med den här trollformeln:
 
Tempus prolongátus!
 
Trollstaven på bilden är egentligen min sons - jag bara lånar den lite ibland.



10 kommentarer :

  1. Jag var faktiskt inne på en tidsformel jag också, men hungern tog överhanden...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hunger är också viktigt att tillfredsställa :-)

      Radera
  2. Vilken oerhört smart trollformel - den hade jag behövt använda typ igår...
    Och Rivendell var en av de platser jag själv nog hade tänkt skriva om till utmaningen - så väldigt fridfullt där verkar vara. Säkert har de ett fint bibliotek också, de där alverna :)

    SvaraRadera
  3. Lånar din trollformel på studs!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör så - den hade verkligen löst de flesta av mina bekymmer iaf :-)

      Radera
  4. Den trollformeln skulle jag också vilja kunna!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...