onsdag 11 februari 2015

Mina första tre i Boktolvan

Det känns som en riktigt bra och rolig idé att köra en Boktolva 2015! Nu har jag läst mina första tre på listan:
 
Maria Lang har jag verkligen väntat i många år med att läsa, men nu slog jag till på hennes allra första bok Mördaren ljuger inte ensam, ursprungligen utgiven 1949, men nu tillgänglig i Norstedts snygga utgåva från 2013.
 
Det känns kul att äntligen läsa om de personer som jag ju redan hört talas om många gånger: Puck Ekstedt, hennes kärlek Einar Bjure och kommissarien Christer Wijk. Boken utspelar sig på en ö i Bergslagen, och allt börjar med att Puck hittar en av gästerna strypt med ett rött sidenband runt sin hals, under en gran. Så kan pusslandet börja!
 
 
 
Nästa författare jag valde från listan var Fredrik Backman. Jag har egentligen aldrig blivit särskilt sugen på att läsa hans böcker, men eftersom så många människor tycks avguda dem tyckte jag ändå att jag borde bilda mig en egen uppfattning. Också här valde jag den första, En man som heter Ove (Månpocket, 2013).
 
Ove är grinig och ganska jobbig, men det är inte svårt att öppna sitt hjärta för honom, vilket också personerna i boken så småningom gör. Det är en humoristisk bok och jag gillar Oves sätt att resonera och se på tillvaron. Men det är inte en bok jag blir stormförtjust i, utan jag tycker mest att den är sådär lite lagom trevlig. Gott nog, i och för sig.
 
 
 
Författare nummer tre är Amanda Svensson, som jag länge tänkt läsa. Återigen började jag från början med debuten Hey Dolly från 2008 (Norstedts).
 
Främst är det språket som imponerar på mig i denna bok om en ung tjej i Malmö-miljö. Läs mina tankar om Dolly här.  
 
Frågan är vilka författare från Boktolvan-listan det blir dags för härnäst? Jag har lånat hem böcker av Therese Bohman, Rosa Liksom och Marlen Haushofer, så kanske blir det en av dem. Vi får se.
 

6 kommentarer :

  1. Jag skrev just en kommentar på ditt poesiinlägg - och så försvann allihopa ... Kanske dyker det upp imorgon?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag råkade trycka publicera istället för förhandsgranska och innan jag rättat till det hann du tydligen lämna en kommenar :-) Idag finns inlägget på riktigt, men tyvärr har din kommentar inte registrerats...

      Radera
  2. Härligt. Själv har jag bara hunnit med 1 ännu.

    SvaraRadera
  3. och jag hinner inte bestämma mig för Boktolvan innan det är försent. eller också blir det så att plötsligt har jag läst en Boktolva utan att ha bestämt något i förväg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går ju hur bra som helst att läsa nya författare utan en Boktolva, men jag tycker faktiskt att de där utmaningarna är till stor hjälp. Jag har tyckt det varit kul att beta av lite på listan!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...