torsdag 5 februari 2015

Hey Dolly

När jag funderade över mina läsplaner för 2015 bestämde jag mig för att satsa på en Boktolva - alltså att under året läsa något av tolv författare som jag aldrig tidigare läst. En av namnen på min lista var Amanda Svensson, och nu har det då äntligen  blivit av att jag läst hennes omtalade debut Hey Dolly från 2008. 
 
Dolly är en tonårstjej som bor i Malmö. Hon är både rapp i käften och smart, samtidigt som hon verkar osäker och närmast snubblar fram i tillvaron.  Hon har en pojkvän som heter Mårten, som både irriterar henne och som samtidigt är en slags trygghet i den annars ganska förvirrande tillvaron. Hon har en bästa kompis som heter Marvin och ett par olika tjejkompisar som alla verkar lida av snedvridna självbilder och instabila psyken. Dolly själv gör slut med Mårten och föreställer sig istället att hon är tillsammans med en rockstjärna som hon inbillar sig att hon ser lite här och var.
 
Det är främst språket i Amanda Svenssons bok jag blir imponerad av - vilka formuleringar, och hur väl de ligger i tonårsbruden Dollys mun. Sen tycker jag förstås väldigt mycket om att kompisen Marvin dyrkar Morrissey, och när han citerar The Smiths  There's a light that never goes out, känner i alla fall jag mig väldigt hemma:
 
 
 
Titel: Hey Dolly
Författare: Amanda Svensson
Utgivningsår: 2008 (min utgåva från 2014)
Förlag: Norstedts
Antal sidor: 156

4 kommentarer :

  1. kanske lättare att läsa än lyssna på en malmöbor...

    SvaraRadera
  2. Mina kvardröjande minnen från boken är att jag var lite småförbannad på Dolly. Så tuff och ändå inte kapabel att ta hand om sig och det som är viktigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite så är det ju... Mycket tuff yta men väldigt vilse därunder.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...