tisdag 24 februari 2015

Tematrio - liv och död i titeln

 
tematrion den här veckan ber oss Lyran att skriva på ett dramatiskt tema:

 "böcker med orden liv eller död (i olika former som t ex levande, döda etc) i titeln."

1. Min första bok i trion följer inte strikt instruktionen - att vara odöd är ju per definition att varken vara just levande eller död - men det får gå bra ändå. John Ajvide Lindqvists roman Hanteringen av odöda är en läskig historia där det i Stockholm efter en lång värmebölja börjar hända märkliga saker. De döda på bårhusen vaknar till liv igen, de begravna tar sig upp ur sina gravar... De döda återvänder alltså och vill helt enkelt komma hem. Vad som gör den här boken extra bra är att man så lätt kan dra paralleller till annat som händer i vår tid (fast något tillspetsat då förstås). Hur hanterar vi egentligen grupper med människor som anländer i vårt samhälle?
 
2. Mitt andra tips är igen mindre än nobelpristagaren Alice Munro. Om du inte tidigare läst hennes mästerliga noveller, är kanske Brinnande livet en bra bok att börja med? De fyra sista novellerna i samlingen är dessutom det första som Munro skrivit om sin egen barndom.
 
3. Till sist, en gammal favorit: Reidar Jönssons Mitt liv som hund. Läs om pojken Ingemar som när hans mamma blir sjuk får bo hos sin morbror i liten bruksort i Småland. Njut av Ingemars filosofiska tankar om hur det alltid kunde ha varit värre:
 
"Jag kunde också ha varit äldre och bland de fyratusensexhundratrettioåtta fångarna i Sveriges fängelser eftersom jag inte läste min läxor. Eller jag kunde som Bosse Larsson ha försökt att snedda över Johanneshovs idrottsplats kvällen den 28 augusti och träffats av ett spjut i bröstet. Han dog nog i fullkomlig förvirring. Man väntar sig inte att döden ska komma farande som ett spjut."


18 kommentarer :

  1. Tack för tre tips på olästa böcker (för mig alltså) :)

    SvaraRadera
  2. Mitt liv som hund läste jag för länge sedan. De andra har jag bara hört talas om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte heller läst Mitt liv som hund på många år, men jag minns att jag tyckte väldigt mycket om den.

      Radera
  3. Hanteringen av odöda är inte dum alls. Och Munro känns som en författare jag borde läsa. Det har jag sagt i åtminstone ett år nu...

    SvaraRadera
  4. Har inte läst någon av de här.

    SvaraRadera
  5. Har inte läst någon av böckerna. Tack för tips!

    SvaraRadera
  6. Toppentrio! Munro är fantastisk.

    SvaraRadera
  7. Fin trio! :) Munros bok kände jag inte till.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...