onsdag 23 april 2014

Tematrio - Världslitteratur på Världsbokdagen

Idag är det Världsbokdagen, och vad passar väl då bättre än att delta i Lyrans tematrio som handlar om just världslitteratur. Uppmaningen till de som vill vara med är:

Berätta om tre intressanta texter från jordens alla hörn!

I min trio väljer jag att koncentrera mig på författare från den sydamerikanska kontinenten:


1. Först ut är nobelpristagaren från Peru, Mario Vargas Llosa, och hans roman Den stygga flickans rackartyg (på svenska 2007). Boken handlar om Ricardo, en ung kille som i början av romanen träffar den framfusiga lilla chilenskan Lily på en dans. Men hon nobbar honom. Som vuxen arbetar Ricardo som översättare, vilket tar honom till olika platser runtom i världen. På flera av dessa platser träffar han Lily igen och varje gång faller Ricardo lika handlöst, medan Lily mest av allt älskar sin frihet.

2. Nästa roman, Stjärnans ögonblick (till svenska 2001) är skriven av brasilianska Clarice Lispector. Boken bryter med sedvanligt berättande genom att den skildrar författaren Rodrigo S.M. och hans vedermödor när han skriver en text, och samtidigt skildrar flickan i den text han skriver, den fattiga Macabéa i Rio de Janeiro. Berättelsen existerar alltså på två plan samtidigt, vilket gör läsningen extra fascinerande. En mycket läsvärd bok (recension kommer snart)!

3. Till sist, en av mina absoluta favoritförfattare, colombianske Gabriel García Márquez (som tråkigt nog avled i veckan som gick). Den här gången väljer jag att tipsa om hans Kärlek i kolerans tid (1985), en roman som är en svindlande kärlekshistoria i ett exotiskt latinamerikanskt landskap, fyllt av ljud och dofter.

20 kommentarer :

  1. Mario Vargas Llosa har jag funderat på att beställa hem något av många gånger, men sen har han fallit bort i urvalsprocessen. Det finns ju så mycket man vill läsa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det, men han är klart läsvärd. Gillade hans Det gröna huset också.

      Radera
  2. Tyvärr inte läst någon av dina men har Den stygga flickans rackartyg i bokhyllan. Man borde nog läsa mer böcker av författare runt om i välrden.
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar att läsa böcker från andra delar av världen, men det finns så många svenska och brittiska författare som jag bara inte kan välja bort, så tidsbristen gör att jag ändå inte läser så mycket från resten av världen som jag skulle vilja...

      Radera
  3. Jag gillar Mario Vargas Llosas böcker, har hittills läst Bockfesten och Keltens dröm.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar också honom, men har inte läst dina två. Bra tips!

      Radera
  4. Stjärnans ögonblick var speciell, men mycket bra!

    SvaraRadera
  5. Har inte läst någon av dina, men de verkar intressanta!

    SvaraRadera
  6. Spännande med sydamerikanska författare, jag har läst dem alla tre och läser gärna de här titlarna du tipsar om också.

    SvaraRadera
  7. Du väljer böcker från min blanka kontinent :-)) Tack för att du påminner mig om att Sydamerika också finns.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod! Jag läste väldigt mycket latinamerikanskt ett tag (läste också det som en kurs på litteraturvetenskapen i Lund).

      Radera
  8. Kärlek i kolerans tid läste jag för massa år sen. Inte riktigt lika bra som Hundra år av ensamhet men nästan.

    SvaraRadera
  9. Har inte läst någon av dina, min läsning har en del blinda luckor, Sydamerika är en av dem :)

    SvaraRadera
  10. Jag har inte läst nån av dem, tack för tips!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...