söndag 13 april 2014

Söndagens smakbit: Låt inte den här stan plåga livet ur dig, Mona

På den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten kan man varje söndag dela med sig av en smakbit från den bok man för tillfället läser - och samtidigt få boktips från alla andras smakbitar förstås.
 
Den här söndagen vill jag bjuda på en smakbit från Anneli Jordahls alldeles nya roman Låt inte den här stan plåga livet ur dig, Mona.
 
 Året är 1959 och den unga tjejen Mona har fått anställning som hembiträde hos en familj i Östersund. Hon vill se världen, hon vill dansa, och hon är alldeles uppfylld av längtan efter att hennes liv äntligen ska börja på riktigt.
 
Smakbiten kommer från när Mona sitter på tåget, på väg mot sitt första möte med Östersund:
 
Tankarna virvlade som tornseglare: Ni kan gro igen allihop där hemma, för jag har bestämt mig, resa och se världen, det ska jag. Engelska ska jag lära mig så jag kan prata utan att staka mig. Jag vill alltid vara en nypåstigen i en brandgul rälsbuss som rör sig likt en jätteödla mellan björk och tall, dunka-dunka-dunk i bröstet, vibrationer i underlivet, genom vitsippsdungar och myrmarker, mot storstaden, kaféer och danspalats, i den rytmen vill jag leva (s. 12-13).
 
Boken handlar mycket om musik, men också om klasskillnader. Redan från början anar man att Monas framtid inte kommer att te sig riktigt som hon vill...
 

18 kommentarer :

  1. Tack för smakbiten. Den här har jag fått löfte om att låna av en vän, är lite nyfiken, inte minst pga Östersundskopplingen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har aldrig varit i Östersund, men har hört i andra recensioner att Jordahl verkar skildra staden väl. Hon är väl född där, tror jag.

      Radera
  2. Lite kul att man vill se världen och åker till Östersund... men hon kanske kom från en mindre ort :) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis! :-) Jo, hon kommer från en ännu mindre ort i Dalarna.

      Radera
  3. Såg intervjun med Jordahl i senaste Babel och tyckte att boken lät väldigt intressant. Med lite jazz i bakgrunden så kan man nog få en ypperlig lässtund framför sig. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod! Jag missade tyvärr det senaste Babel - tur att SVTplay finns!

      Radera
  4. Den här vill jag läsa. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  5. Anneli Jordahl är en sympatisk författare. jag köar på bibl.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är hon bra! Jag har gillat allt jag läst av henne hittills!

      Radera
  6. Låter inte riktigt som min typ av bok, men tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  7. Tack för smakbit och boktips! Har inte hört om denna författare innan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod! Jag kan varmt rekommendera boken!

      Radera
  8. Det blir som oftest ikke helt slik en planlegger når en drar ut for å oppleve livet. Takk for smakebiten, denne boken ble jeg nysgjerrig på :)

    SvaraRadera
  9. Jag tror att detta är en bok för mig. Tack för smakebiten och boktipset! :-)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...