lördag 17 mars 2018

Läs en novell III: Polen berättar

Eftersom månadens språk är polska, har jag också försökt hitta noveller från Polen till Läs en novell III.  I samlingen Polen berättar: Navelsträngen i jorden, finns sexton intressanta texter.

För övrigt har Bokförlaget Tranan gett ut många såna här samlingar från olika länder, vilka jag varmt kan rekommendera (till exempel från Sydafrika, Kanada och Frankrike).

Till novellutmaningens nr. 31, "Läs en novell där någon flyttar", passar jag in Pawel Huelles "Flytten" (ibland hjälper redan titeln till att hitta noveller som passar in på de olika beskrivningarna -  ibland är det betydligt svårare).

Jag håller också på att läsa noveller från Polen av Olga Tokarczuk, en författare som jag är riktigt förtjust i. Mer om hennes texter senare.


Titel: "Flytten"
Författare: Pawel Huelle
Översättare: Lisa Mendoza Åsberg
Ur: Polen berättar: Navelsträngen i jorden: sexton noveller
Förlag: Tranan
Antal sidor: 16

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...