torsdag 4 juni 2020

Litteraturpristolvan: Löparna av Olga Tokarczuk

2018 vann Olga Tokarczuk internationella Bookerpriset med sin roman Löparna, samma år som hon tilldelades Nobelpriset i litteratur (fast pinsamt nog i efterhand, som vi ju vet).

Boken består av en mängd olika texter av olika karaktär och längd - någon är som en novell, en annan nästan bara ett fragment. Alla har gemensamt att de på olika sätt skildrar människor i rörelse. Jag gillar också att boken innehåller en del svartvita illustrationer, ofta kartor.

Människorna i boken reser av olika anledningar. En del är tvingade ut på resande fot, medan andra längtar efter friheten och har svårt att vara på samma plats en längre tid. Det handlar om tågresor, om pilgrimsvandringar och resor med flyg. 

Jag gillar särskilt den återkommande berättelsen om Kunicki som under en semesterresa på en ö blir av med sin fru och sin lille son. Hon ber honom stanna bilen, tar sonen i handen och går iväg längs stigen, och inte förrän efter en bra stund inser Kunicki att de inte kommer tillbaka. 

En del berättelser återkommer alltså, medan andra bara är fristående korta betraktelser. Man skulle kunna tänka sig att Löparna är en splittrad läsupplevelse, men i slutändan tycker jag att helheten byggs upp till något större än sina delar. 

Jag passar på att bocka av Internationella Bookerpriset i min Litteraturpristolva. Jag kan också skriva in Tokarczuks bok på Polen i Jorden runt på 100 böcker.


Titel: Löparna
Författare: Olga Tokarczuk
Översättare: Jan Henrik Swahn
Utgivningsår: 2019 (men 2007 i original)
Förlag: Albert Bonniers
Antal sidor: 365

2 kommentarer :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...