torsdag 11 juni 2020

Jorden runt på 100 böcker: Frälsningsarmén av Abdellah Taïa

Jag har länge tänkt läsa något av Abdellah Taïa och nu när jag beslutat att ta mig Jorden runt på 100 böcker, passar hans Frälsningsarmén fint in som en bok från Marocko.

Jag tycker verkligen om Taïas skildring. Boken är självbiografisk och vi får följa pojken Abdellah från sin mammas och familjs trygghet i Marocko, till hans sökande efter sig själv och friheten i Europa.

Den unge mannens röst känns ärlig och autentisk på något vis. Jag sugs in i berättelsen och lever mig in i hans upplevelser av att komma till ett nytt land, att söka sig fram i kärlek och passion, i att försöka skapa sig en egen identitet. 

Han är fast besluten att komma dit han vill, även om han nog inte är helt säker på vad det är han vill uppnå. Hela tiden slits han mellan de marockanska traditionerna och den västerländska kulturen. 

När jag slår igen bokpärmarna är jag fylld av berättarens känsla av hopp och beslutsamhet. Han vet att det kommer hinder på vägen, men känslan är att han kommer att lyckas med drömmen att förändra sitt liv.


Titel: Frälsningsarmén
Författare: Abdellah Taïa
Översättare: Håkan Lindquist & Davy Prieur
Utgivningsår: 2013
Förlag: Elisabeth Grate
Antal sidor:130

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...