lördag 10 juli 2021

Månadens tema: Modersmål av Mona Monasar

Jag blev nyfiken på diktsamlingen Modersmål av Mona Monasar när jag lyssnade på författaren på årets Litteralund. Nu i juli när Månadens tema är lyrik passar boken perfekt.

Modersmål återkommer vissa teman kring vad det kan innebära att vara andra generationens invandrare, som att inte känna sig eller bli betraktad som svensk, men inte heller kunna känna sig som somalisk. Att inte själv få sätta ord på vem man är, utan ständigt bli bedömd och jämförd utifrån andras definitioner av en. 

Titelns modersmål är viktigt, det ironiska i att bli erbjuden svenska som andraspråk i skolan samtidigt som man saknar ett förstaspråk. 

En av mina favoritdikter i samlingen är "Andra generationen:"

Jag sa en gång att ni
tagit mitt språk ifrån mig
Att orden inte kunde komma ut
Jag har ett modersmål som jag
inte kan tala
Men sen insåg jag att
svenskan och engelskan
inte heller var mina språk
att göra anspråk på
Vem är jag om jag inte ens har ett språk

I sommar ska vi åka
till moderlandet
Inte till mina föräldrars stad
De blir gäster i sitt eget land
Tjugo år av Europa
Kommer Afrika välkomna dem tillbaka?

Ja, jag vill leva,
men jag vill inte dö i Norden
Handen på hjärtat, lögnen i munnen
Jag vill dö i ett land långt härifrån
Där människor inte rynkar på pannan
och säger:
Vad bra svenska du talar


Monasars dikter känns angelägna och bjuder på tankeväckande perspektiv. Tova Jertfelts svartvita illustrationer förstärker helhetsintrycket, och jag gillar verkligen!


Titel: Modersmål
Författare: Mona Monasar
Illustratör: Tova Jertfelt
Utgivningsår: 2019
Förlag: Natur & kultur
Antal sidor: 93

2 kommentarer :

  1. detta har jag tänkt på några gånger... på 90-talet fick inte våra barn lektioner i finska, en hel generation försvann. Nu ropar politiker efter folk med språkkunskaper, men man kan inte komma och trolla efteråt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Språk och modersmål är viktigt, hela grunden för att kunna ta till sig andra språk och kunskaper, och att känna en tillhörighet.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...